بررسی وضعیت وزن و میزان دریافت مواد مغذی در زنان قالیباف شهر یزد 1390

پیام:
چکیده:
مقدمه
تغذیه مناسب زنان می تواند در سلامت نسل آینده نقش موثری داشته باشد. تغذیه زنان کارگر در این میان اهمیت خاصی دارد. این بررسی جهت ارزیابی میزان دریافت انرژی، درشت مغذی ها و برخی از ویتامینها و املاح و مقایسه آن با مقادیر استاندارد انجام گرفت.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی– تحلیلی بر روی 300 زن قالی باف شهر یزد انجام شد. پس از اندازه گیری قد و وزن، مواد مغذی هر فرد به روش یادآمد 24 ساعته خوراک برای 3 روز ثبت گردید و با نرم افزار Nutritionist IV، دریافت مواد مغذی هر فرد تعیین شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 14 و آزمون های آمار توصیفی و آزمون تی در سطح معناداری (P<0.05) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
پس از حذف موارد بیش و کم گزارش دهی آنالیز نهایی بر روی داده های 170 نفر انجام شد. در مطالعه حاضر، شاخص توده بدنی زنان مورد بررسی kg/m2 23.39±3.84 بود. میانگین دریافت انرژی 7/ 473±4/ 2536 کیلوکالری بود. سهم کربوهیدرات، پروتئین و چربی از انرژی دریافتی به ترتیب 65/55، 86/10 و48/33 درصدبود. همچنین، دریافت کلسیم و ویتامین های A و C کمتر از حد استاندارد بود (P<0.05). 7/91% زنان مورد بررسی بیش از 100% مقدار مورد نیاز خود انرژی مصرف می نمودند و اضافه وزن و چاقی در 8/31 درصد افراد مورد بررسی مشاهده شد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های مطالعه حاضر، علیرغم دریافت بیش از اندازه انرژی و چاقی هنوز زنان در معرض کمبود دریافت ریز مغذی ها می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1421032 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!