امنیت غذایی خانواده در ایران: مرور سیستماتیک مطالعات ایرانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

امنیت غذایی خانواده به معنی دسترسی خانواده به غذای کافی برای اطمینان از دریافت حداقل مقدار نیاز ضروری اعضای خانواده است. با توجه به اهمیت موضوع امنیت غذایی خانواده به عنوان عامل رشد و تکامل مناسب برای همه افراد خانواده و رسیدن آنها به شکوفایی و باروری در جامعه و وضعیت متوسط امنیت غذایی در سطح استان ها و کشور ما این مقاله با رویکردی سیستماتیک به بررسی مقیاس های سنجش، شیوع، عوامل موثر و پیامدهای امنیت غذایی خانواده در ایران پرداخته است.

مواد و روش ها

مقالات پژوهشی اصیل نویسندگان ایرانی در مورد امنیت غذایی خانواده بدون محدوده زمانی، محل چاپ یا زبان انتشار و با استفاده از واژگان کلیدی شامل «امنیت غذایی، ناامنی غذایی، عوامل موثر، شیوع، علل، زنان، کودکان و ایران» در پایگاه های طلاعاتی PubMed، Elsevier، SID، Medlib، Magiran، IranMedex، IranDoc، Google Scholar جستجو شد. در نهایت 26 مقاله مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

شش مقیاس برای سنجش ناامنی غذایی خانواده در مطالعات ایرانی استفاده شده است. براساس نتایج مطالعات مختلف و بدون در نظر گرفتن مقیاس مورد استفاده، شیوع ناامنی غذایی20 تا 60% بود و در مورد خانوارهای زن سرپرست و اقشار کم درآمد جامعه 75 و 86% گزارش شده است. کاهش تنوع در مصرف مواد غذایی و ریزمغذی های ضروری، تغذیه نامناسب شیرخوران و تاثیرات ناهماهنگ بر نمایه توده بدن و وزن کودکان، نوجوانان، زنان و مردان از پیامدهای مطالعه شده ناامنی غذایی بود.

نتیجه گیری

امنیت غذایی خانواده به عنوان شاخصی برای سلامت فرد و خانواده مطرح است که اندازه گیری آن می تواند به سیاست گذاران و سایر نهادها جهت طراحی برنامه ها و مداخلات لازم و نیز پایش و ارزشیابی آنها کمک کند. با اینکه سیاست گذاری ها و اقدامات خوبی در کشور در سطوح ملی و استانی در حال شکل گیری و انجام است، اما به دلیل گذار تغذیه ای، تغییر الگوی زندگی شهرنشینی و تغییر در ویژگی های جمعیتی ایران، بررسی وضعیت امنیت غذایی در سطح فردی و خانوادگی؛ عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر؛ پیامدهای آن؛ طراحی، اجرا و ارزشیابی مداخلات مقتضی نیاز به توجه و بررسی بیشتر از سوی سیاستگذاران، دولت و مسئولان اجرایی و متخصصان کشور دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1423313 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!