تنوع فنوتیپی و ژنوتیپی جمعیت های بلوط ایرانی در جنگل های در حال کاهش زاگرس شمالی با استفاده از مشخصه های بیوشیمیایی و نشانگر مولکولی SCoT

چکیده:
در این مطالعه تنوع درون و بین جمعیتی نه جمعیت طبیعی بلوط ایرانی (Quercus brantii) شامل 125 ژنوتیپ واقع در بخش شمالی جنگل های زاگرس با استفاده از نشانگر مولکولی چندشکلی نواحی هدف کدون شروع (SCoT) و مشخصه های بیوشیمیایی بذر و برگ بررسی شد. تجزیه واریانس 12 مشخصه بیوشمیایی وجود تنوع بین جمعیتی معنی دار را در بیشتر صفات نشان داد. براساس تجزیه به مولفه های اصلی، این مشخصه ها در سه مولفه اول در تبیین 63 درصد (بذر) و 71 درصد (برگ) از تنوع فنوتیپی کل نقش داشتند. تجزیه خوشه ایداده های فنوتیپی نه جمعیت مورد مطالعه را کاملا از هم متمایز و در سه خوشه اصلی گروه بندی کرد. 10 آغازگر SCoT 118 نوار را در ژنوتیپ های مورد مطالعه تکثیر کردند که از این تعداد 113 نوار (95 درصد) چندشکل بودند. در سطح گونه این آغازگرها تنوع ژنتیکی بالایی را آشکار کردند He] = 23/0، درصد لوکوس های چندشکل (PPL) = 7/95 درصد[. براساس تجزیه واریانس مولکولی فقط 23 درصد از تنوع ژنتیکی کل آشکارشده که ناشی از تنوع ژنتیکی بین جمعیت ها بود. بنابراین به نظر می رسد پایین بودن تمایز ژنتیکی بین جمعیت ها به دلیل جریان ژنی گسترده ناشی از گرده افشانی به کمک باد باشد که در بلوط ها به طور معمول اتفاق می افتد. تجزیه خوشه ایمبتنی بر نشانگرهای مولکولی، جمعیت های Q. brantii را در خوشه های متمایز گروه بندی کرد. به طوری که همبستگی بین روابط ژنتیکی با فواصل جغرافیایی جمعیت ها براساس آزمون مانتل معنی دار نبود. این تحقیق نشان داد که از نشانگرهای بیوشیمیایی می توان همراه با نشانگرهای مولکولی برای مطالعه تنوع ژنتیکی وابسته به مکان جمعیت های بلوط استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1424501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!