مقایسه تاثیر ماساژ و آروماتراپی استنشاقی بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
شیوع اضطراب قبل از عمل در بالغین متغیر بوده و میزان آن بین 80-11 درصد گزارش شده است. اضطراب قبل از عمل با شیوع بالای درد بعد از عمل، افزایش مصرف مخدرها و داروهای بیهوشی، تاخیر در بهبودی و ترخیص بیماران از بیمارستان همراه است. دو مورد از درمان های طب مکمل در رابطه با اضطراب که در دسته اقدامات پرستاری قرار می گیرد، آروماتراپی و ماساژ می باشند. این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر ماساژ و آروماتراپی استنشاقی بر سطح اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی انجام شده است.
مواد و روش ها
این پژوهش یک کارآزمایی بالینی است که بر روی 72 بیمار کاندید عمل جراحی شکم و قلب بیمارستان گلستان اهواز انجام گرفته است. واحدهای موردپژوهش به روش آسان مبتنی بر هدف با توجه به معیارهای ورود انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. جهت ارزیابی میزان اضطراب از مقیاس اسپیل برگر استفاده شد. مداخله در گروه ماساژ 20 دقیقه ماساژ پشت به روش استروکینگ با استفاده از روغن بادام و 20 دقیقه استنشاق دستمال حاوی اسانس لاوندولا در گروه آروماتراپی استنشاقی بود.
یافته ها
میانگین میزان اضطراب قبل از مداخله در گروه آروماتراپی استنشاقی 94/8 + 51 بود که بعد از مداخله به 79/9+ 61/38 کاهش یافت. این میانگین قبل از مداخله در گروه ماساژ 47/9+58/50 بود که بعد از مداخله به 42/10 + 25/39 رسید. آزمون آماری تی مستقل اختلاف آماری معنی داری را ازنظر میانگین میزان اضطراب قبل و بعد از مداخله بین دو گروه نشان نداد (766/0 (p=.
بحث و نتیجه گیری
هرکدام از روش های آروماتراپی استنشاقی و ماساژ ساده در کاهش اضطراب قبل از عمل جراحی موثرند، اما تاثیر این دو روش به یک اندازه بوده و ازنظر کاهش اضطراب هیچ کدام بر دیگری ارجحیت ندارد و از هرکدام به تنهایی می توان در بالین بهره گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
284 تا 291
لینک کوتاه:
magiran.com/p1424669 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!