تاثیر شناخت درمانی بر افسردگی: مرور سیستماتیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
افسردگی، یکی از اختلالات روان است و شناخت درمانی، یک مداخله مددجومحور برای بهبود افسردگی است. هدف از انجام این مطالعه، مرور سیستماتیک مطالعات انجام شده در زمینه تاثیر شناخت درمانی بر افسردگی بود.
روش تحقیق: در این مرور سیستماتیک، جستجوی مقالات کارآزمایی بالینی ارائه شده به زبان انگلیسی در پایگاه های Cochrane، Medline، Google scholar و EMBASE، در بازه زمانی سال های 2003- 2013 با کلیدواژه های «Depression» و «Cognitive therapy» انجام شد. جستجوی مقالات کارآزمایی بالینی ارائه شده به زبان فارسی نیز در پایگاه های SID، Magiranو IranMedex در بازه زمانی سال های 1382- 1392 با کلیدواژه های «افسردگی» و «شناخت درمانی» صورت گرفت.
یافته ها
در مجموع، تعداد بیست مقاله تمام متن، مورد بررسی سیستماتیک نهایی قرار گرفت. پس از جستجو، غربالگری و ارزیابی، نتایج نشان داد که از کل مطالعات، 16مطالعه، بیانگر تاثیر مثبت شناخت درمانی بر افسردگی بوده و تنها در چهار مطالعه، شناخت درمانی تاثیری بر بهبود افسردگی نداشته است. 13 مطالعه، مداخله شناخت درمانی را برای گروه بیماران روان پزشکی مبتلا به افسردگی انجام داده بودند که در نه مورد از آنها، مداخله شناخت درمانی منجر به کاهش افسردگی شده بود؛ همچنین یافته ها نشان داد، شناخت درمانی برای کاهش افسردگی در گروه های بالینی و غیربالینی سودمند بوده، اما این سودمندی در هر یک از گروه ها متفاوت بوده است.
نتیجه گیری
مطالعات مورد بررسی، در افراد مختلف، حجم نمونه کم، مداخلات شناخت درمانی متفاوت و بافت های فرهنگی گوناگون انجام شده اند. بر طبق یافته ها، مداخله شناخت درمانی، بر بهبود علائم افسردگی تاثیر دارد؛ در عین حال، بررسی تاثیر مداخله شناخت درمانی بر افسردگی، نیازمند مطالعات بیشتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
255 تا 267
لینک کوتاه:
magiran.com/p1424671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!