اثر فرآیند کاهش لکوسیتی پیش از ذخیره بر سطوح بیان و ریزش رسپتور پیش التهابی P-Selectin در فرآورده های پلاکت رندوم حاصله از PRP

چکیده:
سابقه و هدف
عملکرد پلاکت ها در زمان نگهداری، متاثر از آسیب های دوران نگهداری می باشد که در میان شاخص های آن، بررسی تغییرات P-Selestin اهمیت به سزایی دارد. لذا برای ارزیابی کارآیی فرآورده های پلاکتی، بیان و ریزش این مارکر در پلاکت های فیلتر شده و عادی سنجیده شد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه تجربی کاربردی، 10 کیسه کنسانتره پلاکتی از پایگاه تهران تهیه و 5 روز نگهداری شدند. نیمی تحت فیلتراسیون کاهش لکوسیتی قرار گرفتند. 5 کیسه خون کامل منبع تهیه پلاکت کنترل بودند. از فلوسایتومتری و الایزا، به ترتیب برای بیان و ریزش مارکر P-Selectin استفاده شد. برای تحلیل داده ها، نرم افزار Graphpad و آزمون های Anova-one way و Mann-Whitney U test استفاده شد.
یافته ها
بیان P-Selectin فرآورده های فیلتر شده در روزهای 1، 3 و 5 به ترتیب 8/ 1% ± 5/ 13%، 2/ 1% ± 2/ 15% و 5/ 2% ± 4/ 27% بود که در روز پنجم نسبت به سوم و اول افزایش معناداری داشت. در فرآورده های معمولی، بیان P-Selectin در روزهای 1، 3 و 5 به ترتیب 7/ 1% ± 4/ 7%، 2% ± 21٪ و 2/2% ± 10٪ بود که روز سوم نسبت به اول افزایش و پنجم نسبت به سوم کاهش معناداری داشت. این کاهش می تواند به دلیل از دست رفتن رسپتورها حین ریزش و یا میکروپارتیکولاسیون متعاقب فعالیت شدید پلاکتی باشد. بررسی ریزش رسپتوری نیز نشان داد میزان P-Sel محلول فرآورده های فیلتری نسبت به غیر فیلتر در روز سوم به صورت معناداری کمتر بود.
نتیجه گیری
مطالعه ها نشان داد با توجه به بیان و ریزش این رسپتور، فیلتراسیون کاهش لکوسیتی می تواند منجر به کاهش آسیب های دوران نگهداری باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p1424701 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!