میزان رضایت کودکان قربانی مین از خدمات ارائه شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران

پیام:
چکیده:
اهداف
هدف از این مطالعه بررسی رضایت جانبازان زیر 18 سال قربانی مین از انواع خدمات ارائه شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران است.
روش ها
در این مطالعه توصیفی تمامی قربانیان مین زیر 18 سال ایران وارد مطالعه شدند. سطح رضایت مندی با استفاده از پرسشنامه خود ساخته، بر اساس 7 گروه از خدمات ارائه شده توسط بنیاد اندازه گیری شد که جمع امتیاز بین 7 (کمترین رضایت) تا 35 (بیشترین رضایت) متفاوت بود. همچنین، با استفاده از دو سوال باز به جزئیات مشکلات در استفاده از خدمات ارائه شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخته شد. درنهایت اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS 22، با آزمون آماری independent sample t-test و ANOVA محاسبه گردید.
یافته ها
تمامی 78 نفر جانباز زیر 18 سال کشور شامل 67 (85.9%) پسر و 11 (14.1%) دختر در این مطالعه شرکت کردند که میانگین سنی آنان در زمان مطالعه برابر با 1.9±16.1 سال بود. میانگین جمع نمرات رضایت مندی 5.46±14.92 محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ 76/ 0 =αپایایی پرسشنامه را تایید کرد و روایی آن با نظرخواهی از افراد متخصص و اساتید مرکز تحقیقات مهندسی و علوم پزشکی جانبازان به تایید رسید. بیشترین رضایت از خدمات بهداشتی درمانی (18.2%) و کمترین رضایت از خدمات ورزشی (5.1%) بود. بیش از نیمی از جانبازان از اطلاع رسانی کم بنیاد در نحوه ارائه خدمات ناراضی بودند (57.7%). فراوان ترین مشکل در دریافت خدمات بهداشتی درمانی، پرداخت هزینه (61.5%) و پس از آن معطل شدن زیاد برای ملاقات پزشک و عدم اطمینان از حل مشکل در مراکز درمانی (48.7%) بود. میزان رضایت مندی با سن قربانیان در زمان حادثه (p=0.02)، درصد جانبازی (p=0.04)، ضایعه نخاعی (p=0.04) و استان محل سکونت جانبازان (p=0.006) ارتباط معنادار داشت.
نتیجه گیری
میزان رضایت از خدمات ارائه شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران به قربانیان مین زیر 18 سال و ساکن مناطق مرزی کشور در سطح متوسط است. اگرچه بیشترین رضایت مندی از خدمات بهداشتی-درمانی است اما مشکلات مختلف در دریافت این خدمات حاکی از آن است که هنوز موانع قابل توجهی، به ویژه در دسترسی سریع و راحت به پزشک برای این گروه از جانبازان وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1426698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!