بررسی شیوع بیماری گال به تفکیک فاکتورهای اجتماعی و دموگرافیک موثر بر آن در مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی استان قم در طی سال های 92 - 1384

پیام:
چکیده:
اهداف
این مطالعه با هدف تعیین شیوع بیماری گال به تفکیک فاکتورهای اجتماعی و دموگرافیک موثر بر آن در استان قم در طی سال های 92 – 1384 صورت گرفت.
روش ها
مطالعه حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی مقطعی است. 411 نفر مشکوک به گال به منظور تشخیص موارد قطعی بیماری در فرم های بررسی اپیدمیولوژیک بیماری، ثبت شده بودند. از بین موارد ثبت شده 343 نفر سالم بوده و 68 نفر بیماری آن ها تایید شد. پس از جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از دفاتر واحد مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت، تحلیل داده ها و ورود داده ها در نرم افزار SPSS 16، با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک دوحالتی به روش گام به گام پس رو استفاده شد.
یافته ها
میزان شیوع گال در استان قم 7/0 به ازای هر صدهزار نفر محاسبه شد. فراوانی کل موارد بیماری 68 نفر بود. %3/85 در خانوارهای 5 نفر و بالاتر سکونت داشتند. %8/61 از مبتلایان در محل زندگی دارای دام بودند. %2/66 از مبتلایان دارای مسکن گلی نامناسب و %9/2 در پادگان نظامی ساکن بودند.
نتیجه گیری
فاکتورهایی چون بعد زیاد خانوار، پرورش دام، سکونت در خانه های گلی نامناسب ازجمله عوامل خطر احتمالی بر شیوع گال در استان قم می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1427334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!