مبانی فقهی نظارت بر مجرمان خطرناک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
علیرغم اینکه تبیین چرایی و پرداختن به مبانی فقهی بسیاری از مباحث حقوقی و جرمشناسی نقش مهمی در گسترش و پذیرش این مباحث در قانونگذاری ایران دارد، ولی معمولا تحقیقات انجام شده در این زمینه ها ناچیز بوده و حتی در فقه اسلامی نیز کمتر به بیان مبانی فلسفی احکام پرداخته شده است؛ در همین راستا و با توجه به اینکه تحقیق جامعی در خصوص مبانی فقهی نظارت و مراقبت بر مجرمان صورت نگرفته و تحقیقات پراکنده قبلی به برخی از مصادیق نظارت و پیشگیری اولیه از بزهکاری پرداخته اند و از سوی دیگر شناخت مبانی و اهداف نظارت و بایسته های عملکرد کنش گران آن یعنی خانواده، جامعه و قوای دولتی به ویژه نیروی انتظامی به خوبی تبیین نشده است، این تحقیق با هدف بررسی مبانی فقهی نظارت بر مجرمان خطرناک انجام گرفته است.
روش
اطلاعات لازم به شیوه کتابخانه ای از کتب تفسیری، فقهی، حقوقی، جرمشناسی، مجلات تخصصی و قوانین جمع آوری شده است و سپس تحلیل شده اند.
یافته ها و
نتایج
یافته های تحقیق، نشان داد که مبانی فقهی نظارت بر مجرمان بر سه مبنا استوار گردیده است: 1. نظارت و کنترل خانواده محور، 2. نظارت و کنترل جامعه محور، و 3. نظارت و کنترل حکومت محور. همچنین، در مبانی فقهی، ادله ای که دلالت بر نظارت بر مجرمان خطرناک به مفهوم امروزی داشته باشد، بسیار نادر است. لکن در زمینه نظارت بر مجرمان به نحو عام، می توان از ادله فقهی به مبانی نظارت بر مجرمان دست یافت که از نظر عملکرد و اهداف تفاوتی با نظارت با مجرمان خطرناک ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1433156 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!