بررسی تاثیر برنامه بازتوانی قلبی بر تظاهرات بالینی و بستری شدن مجدد بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرورنر

چکیده:
پژوهش حاضر، مطالعه ای نیمه تجربی است که به منظور بررسی تاثیر برنامه بازتوانی قلبی بر بروز تظاهرات بالینی و بستری شدن مجدد بیمارانی که تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر قرار گرفته اند، انجام شده است. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه بیمارانی است که درزمان مطالعه در دو بیمارستان دی و شریعتی تهران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر قرار گرفته و از بین آنان 40 نفر با توجه به ویژگی های مورد نظر پژوهشگر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفری (آزمون و شاهد) تقسیم شده اند. پس از نمونه گیری اولیه، بیماران گروه آزمون به فاصله زمانی 4-1 هفته پس از ترخیص از بیمارستان در یک برنامه بازتوانی قلبی (شامل آموزشهای توانبخشی و ورزش 16 ساعته) شرکت جسته اند. بیماران گروه شاهد فقط مراقبتهای معمولی را دریافت داشته و در برنامه بازتوانی شرکت نداشته اند. برای هر دو گروه قبل از انجام بازتوانی پرسشنامه و فهرست مشاهدات تکمیل شده و پس ازانجام برنامه بازتوانی پژوهشگر با در اختیار قرار دادن فهرست مشاهدات خود گزارش دهی به بیماران هر دو گروه (آزمون و شاهد) و سه نوبت بازدید منزل آنان و تکمیل پرسشنامه ها، داده های مربوط به تظاهرات بالینی و بستری شدن مجدد بیماران را جمع آوری کرده و سپس آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
پس ازمقایسه پرسشنامه و فهرست مشاهدات قبل و بعد از انجام مداخلات در دوگروه، آزمون آماری کای 2 نشان داد که بین برنامه بازتوانی قلبی و بروز تظاهرات بالینی شامل درد سینه (P<0.04)، تنگی نفس (P<0.04)، خستگی و ورم محیطی (P<0.05) اختلاف آماری معنا داری وجود دارد. اما بین برنامه بازتوانی قلبی و بروز تپش قلب، رابطه معنا داری وجود نداشت. همچنین به سبب عدم بروز غش درهیچیک از واحدهای مورد پژوهش، این تظاهر بالینی آزمون نشد. همچنین آزمون دقیق فیشر نشان داد که بین برنامه بازتوانی قلبی و بستری شدن مجدد بیمار و نیز بین روزهای بستری شدن مجدد و علت بستری شدن مجدد در دو گروه اختلاف معنا داری وجود دارد (P<0.05) نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که انجام برنامه بازتوانی قلبی موجب کاهش دفعات بروز درد قلبی، تنگی نفس، خستگی و ضعف و ورم محیطی در افراد تحت عمل عروق کرونر شده و تعداد دفعات بستری مجدد را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده است و این امر ضرورت توجه بیش از پیش به برنامه بازتوانی قلبی را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p143344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!