بررسی بیگانگی تحصیلی دانشجویان با استفاده از پایش وضعیت سرمایه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال تحصیلی 93-92

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
یکی از معضلات دوره معاصر که جوامع بسیاری بدان مبتلا بوده است، مسئله بیگانگی و شکل های گوناگون آن است. بیگانگی تحصیلی، به عنوان یکی از شکل های بیگانگی، اصطلاحی است که برای توضیح جدایی دانشجویان از فرایند یادگیری استفاده می شود. ازاین رو تحقیق حاضر با هدف بررسی بیگانگی تحصیلی دانشجویان با استفاده از پایش وضعیت سرمایه فرهنگی، سرمایه اقتصادی و سرمایه اجتماعی دانشجویان انجام شده است.
مواد و روش ها
تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش تعداد 616 نفر از دانشجویان ورودی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال تحصیلی 93-92 بودند که 237 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، چهار پرسشنامه سرمایه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و بیگانگی تحصیلی بودند که روایی و پایایی آن ها بررسی و مورد تایید قرار گرفت. تجزیه وتحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS18.0 و با استفاده از آزمون های آماری t مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته ها
یافته های تحقیق نشان داد که میزان بیگانگی تحصیلی دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تقریبا در حد متوسط می باشد و بنابراین هنوز در وضعیت بحرانی قرار نگرفته است. بااین وجود بین بیگانگی تحصیلی دانشجویان رشته های پزشکی و رشته های وابسته به پزشکی تفاوت معنی دار وجود دارد. همچنین بین متغیرهای سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی دانشجویان با بیگانگی تحصیلی آنان رابطه معنی دار و معکوس وجود دارد اما بین سرمایه اقتصادی دانشجویان و بیگانگی تحصیلی آنان رابطه معنی داری وجود ندارد.
بحث و نتیجه گیری
بیگانگی تحصیلی در بین دانشجویان واقعیتی انکار ناپذیر است که شناسایی و توجه بر میزان بیگانگی تحصیلی و عوامل تاثیرگذار بر آن می تواند راهگشای برنامه ریزان تحصیلات عالیه در کشور باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
417 تا 424
لینک کوتاه:
magiran.com/p1434097 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!