بررسی های زمین شناسی مهندسی مسیر آزادراه با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی و GIS (مطالعه موردی: آزادراه قزوین - رشت منطقه رودبار)

پیام:
چکیده:
راه ها از جمله طرح های مهندسی خطی به شمار می آیند که از واحدها و شرایط گوناگون زمین شناسی عبور کرده، بنابراین ضرورت دارد که مطالعات زمین شناسی مهندسی در طول مسیر راه انجام گیرد. این مطالعات از مرحله انتخاب مسیر راه تا پایان ساخت و بهره برداری ادامه دارد. در مرحله انتخاب مسیر راه با حجم زیاد داده ها و گوناگونی شرایط مسیر روبه رو بوده که انجام این کار به صورت دستی، وقت گیر و بدون دقت کافی می شود. در این نوشتار به بررسی وضعیت زمین شناسی مهندسی مسیر آزادراه قزوین- رشت در محدوده شهرستان رودبار پرداخته شده است. در این راستا پس از شناخت عوامل زمین شناسی مهندسی موثر در انتخاب مسیر و ساخت آزادراه، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی و نرم-افزار Expert Choice به این عوامل با توجه به مناسب بودن آنها برای ساخت آزادراه، وزن دهی شده و در ادامه لایه های وزن دار را در نرم افزار GIS همپوشانی کرده و نقشه نهایی تهیه شده است. نقشه نهایی نشان دهنده کیفیت شرایط زمین شناسی مهندسی مسیر راه است، که در دو حالت سطحی و زیر سطحی (تونل) و با خطای کم، تهیه شده است. از آنجا که به کارگیری این روش برای انجام بررسی های زمین شناسی مهندسی مسیر راه روش جدیدی است، نیاز است که با بررسی های بیشتر و انجام کارهای مشابه در نقاط دیگر، آن را اصلاح و کامل کرد. از طرف دیگر از این مدل می توان برای دیگر بررسی های زمین شناسی مهندسی با توجه به قابلیت انعطاف پذیری بالای مدل، استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1436348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!