بررسی میزان شیوع غیبت از کار و عوامل موثر برآن در یکی از صنایع استان مازندران در سال های 1386-1391

پیام:
چکیده:
مقدمه
غیبت از کار، می تواند بطور جدی تاثیر منفی بر کسب و کار داشته باشد. این مطالعه جهت ارزیابی وضعیت سلامت شغلی کارکنان این صنعت براساس شاخصهای غیبت و عوامل موثر بر آن صورت گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع طولی بود. 128پرونده حادثه منجر به غیبت در سالهای 86-91 مورد بررسی قرارگرفت. مطالعه غیبت ناشی از کار، براساس شاخص های نرخ زمان ازدست رفته، میزان کل موارد غیبت، میزان موارد غیبت به علت بیماری، میزان فرکانس غیبت، میانگین تعداد روزهای غیبت به ازاء هر فرد و فاکتور برادفورد محاسبه شد. پس از جمع آوری داده ها، به منظور تجزیه و تحلیل نتایج از نرم افزار SPSS نسخه 20 و آزمونهای مربع کای و آنالیز واریانس و نسبت شانس استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که نرخ زمان ازدست رفته، میزان کل موارد غیبت، میزان موارد غیبت به علت بیماری، مجموع کل روزهای غیبت از کار غیرموجه و میانگین تعداد روزهای غیبت به ازاء هرفرد به ترتیب 956/.، 055/ 1، 726/ 0، 3265/ 0 و 41/ 216 درصد بود. همچنین فاکتور تجمعی برادفورد در سال های 89، 90 و 91 بترتیب 86، 19 و 71 بدست آمد. براساس نتایج آزمون های آماری، مشخص شد که بین عامل وقوع حادثه و غیبت (032/ 0 = P)، ماه وقوع و غیبت (048/ 0 =P)، ماهیت آسیب دیدگی وغیبت از کار (P=0/016)، شیفت کاری و فاکتور برادفورد (04 /0= P)، فاکتور برادفورد و عامل حادثه (032/ 0 =P) و حقوق دریافتی و زمان وقوع حادثه (024/ 0= P) ارتباط معناداری وجود داشت.
نتیجه گیری
موارد مختلفی می تواند بر روی میزان غیبت ناشی از کار موثر باشد. از جمله این عوامل می توان به سن افراد، نوبت کاری، وضعیت استخدامی افراد، نوع حادثه، ماه های سال و... اشاره کرد. با بررسی و علت یابی غیبت ناشی از کار، می توان آمار آن را در سازمان کاهش داد و در نتیجه آن بهره وری و تولید را افزایش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1437120 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!