جایگاه آموزش ضابطان در فرآیند دادرسی کیفری (با تاکید بر قانون جدید دادرسی کیفری 1392)

پیام:
چکیده:
امروزه، آموزش به عنوان یکی از ساز و کارهای اصلی توسعه ی منابع اساسی در حوزه ی سازمان ها مورد توجه است. یکی از مهم ترین وظایف و مسئولیت های متولیان و مدیران آموزش در سازمان ها، افزایش سطح دانش و آگاهی منابع انسانی در ابعاد مختلف می باشد. برنامه ریزی مدون و نظامی مستقیم و جامع آموزشی، اساس و بنیاد دستیابی به آموزش یادگیرنده ی موثر است که برای رسیدن به آموزش پایدار و موثر، مدیران آموزشی نیازمند هستند که سازمان خود را به سازمانی یادگیرنده تغییر دهند؛ سازمانی که دارای توانائی ایجاد و کسب انتقال دانش باشد. ناجا، به عنوان نهاد اصلی و متولی امنیت در داخل کشور، بنا بر صراحت قانون به عنوان ضابط عام دادگستری شناخته شده است. انجام چنین ماموریت مهمی نیازمند آموزش دقیق کارکنان مطابق با استانداردها و الزامات حقوق بشری است. متولی امر آموزش در ناجا، معاونت تربیت و آموزش ناجاست که آموزش ضابطان را در 3 سطح سربازی، درجه داری و افسری عهده دار می-باشد. نگارنده، ضمن آگاهی بر اجرائی شدن این قانون در آینده ی نزدیک، موارد پیشنهادی را صرفا جهت یادآوری به مسئولین مربوطه جهت انجام بسترسازی های لازم بیان نموده است یافته های این پژوهش نشان داد که:سرفصل های آموزشی مقاطع مختلف آموزشی اعم از سربازی، درجه داری و افسری با قانون جدید آئین دادرسی کیفری تا حدودی همخوانی نداشته و نیاز به اصلاح و بازنگری دارد. منابع و متون چاپ سال تا سال 92 توسط معاونت تربیت و آموزش ناجا، هیچ اشاره ای به قانون اخیر التصویب ننموده اند. بررسی اسناد و مدارک نشان می دهد، ساعات در نظر گرفته شده برای آموزش ضابطان در برنامه های تفصیلی کافی نبوده و می بایست ساعات بیش تری برای آموزش آئین دادرسی کیفری در نظر گرفته شود. از نتایج دیگر این تحقیق این بود که تطابق و هماهنگی میان سرفصل های آموزشی قوه ی قضائیه و سرفصل های آموزشی معاونت تربیت آموزش ناجا وجود نداشته وکمبود پلیس زن در اقصی نقاط کشور جهت انجام بازجوئی ها مشهود است و به پلیس اطفال در ناجا نیز توجه ویژه ای نشده است، هم چنین نحوه ی صدور و تحصیل کارت ضابط برای ماموران نیروی انتظامی از سوی معاونت آموزشی قوه ی قضائیه به صورت دقیق مشخص نیست.
نوآوری قانون جدید در خصوص وظایف ضابطان، بیانگرآن است که معاونت تربیت و آموزش ناجا، ضروری است ضمن ارتباط قوی با دانشگاهیان و مسئولین ارشد آموزش قوه ی قضائیه، شتاب و سرعت خود را جهت تغییر در ساختارها و بسترهای آموزشی، بیش تر نموده و بسترهای لازم برای اجرائی کردن مواد مربوط به ضابطین که منجر به رعایت هرچه بیش تر حقوق شهروندان می باشد، به وجود آورد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
193
لینک کوتاه:
magiran.com/p1437341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!