اثربخشی روان درمانی وجودی بر افزایش تاب آوری زنان نابارور

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تشخیص ناباروری به خصوص برای زنان با مشکلات بسیاری همراه است. یکی از راهبردهایی که می تواند در کاهش پریشانی روانشناختی زنان نابارور موثر باشد، تاب آوری است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روان درمانی وجودی در افزایش تاب آوری زنان نابارور بود.
روش بررسی
روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه زنان نابارور شهر دهدشت در تابستان 1393 تشکیل دادند. افراد نمونه در وهله نخست به طور نمونه گیری در دسترس انتخاب و پس از تکمیل پرسشنامه تاب آوری و کسب حدنصاب لازم برای ورود به تحقیق با استفاده از نمونه گیری تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل (8 نفر برای هر گروه) گمارده شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه در معرض روان درمانی وجودی به صورت گروهی قرار گرفتند، اما گروه کنترل، مداخله ای دریافت نکردند. داده های گردآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش تفاوت معنی داری وجود داشت و روان درمانی وجودی به طور معناداری تاب آوری در زنان نابارور را افزایش داد (p<0/01).
نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که روان درمانی وجودی می تواند باعث افزایش تاب آوری در زنان نابارور شود، لذا انجام مداخلات بر اساس این رویکرد می تواند در ارتقاء سلامت روان مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
453 تا 459
لینک کوتاه:
magiran.com/p1440005 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!