مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی بیمارستان های علوم پزشکی مستقر در شهر تهران 93-92

پیام:
چکیده:
مقدمه
ما در حال حاضر شاهد بکارگیری روز افزون فناوری اطلاعات در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی، ایجاد کتابخانه های دیجیتال و پایگاه های اطلاعاتی هستیم. این امر مراکز را با چالش های جدیدی مواجه ساخته که نیازمند عنایت به خطوط راهنمایی خاص و از آن جمله استاندارد بررسی وضعیت مدیریت خدمات فناوری اطلاعات ISO/IEC 20000:2005 است. لذا، هدف مقاله حاضر تعیین میزان هم خوانی وضعیت مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی بیمارستان های علوم پزشکی مستقر در شهر تهران با استانداردهای موجود در این زمینه و شناسایی نقاط ضعف و مشکلات موجود بوده است.
روش پژوهش: روش شناسی پژوهش حاضر که از نوع کاربردی می باشد، پیمایشی توصیفی است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسش نامه استاندارد مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ISO/IEC 20000:2005) است که از جمله استانداردهای معتبر بررسی وضعیت مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است و در آن 58 سوال چندگزینه ای در یک طیف لیکرت از بسیارکم تا بسیارزیاد قرار گرفته است. پایایی ابزار گردآوری داده ها از طریق پایلوت پرسش نامه میان 10 نفر از کتاب داران پزشکی بدست آمد. ضریب الفای کرونباخ 98/. نشان از پایایی بسیار قوی ابزار است. جامعه مورد مطالعه 30 کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی وابسته به بیمارستان های علوم پزشکی مستقر در شهر تهران و 48 نفر از شاغلین بخش مدیریت فناوری اطلاعات است. در این تحقیق از نمونه گیری استفاده نشده است. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها
ملاک های ارزیابی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در کتابخانه های جامعه مورد مطالعه با استاندارد مزبور هم خوانی داشته و میزان انطباق متغیرهای مورد بررسی با ملاک های ارزیابی در سطح متوسط می باشد. افزون بر این، به ترتیب مولفه های فرآیندهای کنترلی (با میانگین 00/3)، فرآیند عرضه (با میانگین 20/3)، برنامه ریزی و پیاده سازی مدیریت خدمات (با میانگین 20/3)، فرآیندهای راه حلی (با میانگین 22/3)، فرآیندهای ارتباطی (با میانگین 29/3)، فرآیندهای ارائه خدمات (با میانگین 33/3) و سیستم های مدیریتی (با میانگین 35/3) مهم ترین مشکلات مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در جامعه مورد مطالعه محسوب می شوند.
نتیجه گیری
از دیدگاه پاسخ گویان و شاغلین بخش مدیریت خدمات فناوری سیستم های مدیریتی، وضعیت «مدیریت خدمات فناوری اطلاعات» در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی بیمارستان های علوم پزشکی مستقر در شهر تهران، در سطح قابل قبول قرار دارد. مع ذالک، توجه خاص به نواقصی نظیر «فرآیندهای کنترلی»، «فرآیندهای عرضه» و غیره به عنوان مهم ترین مشکل می بایست مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1440142 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!