نقش استقرار حسابداری تعهدی در کیفیت تصمیم گیری مدیران مالی (مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی)

پیام:
چکیده:
مقدمه
در کشور ما، برخی سازمان های دولتی به سمت استفاده از مبنای تعهدی در حسابداری حرکت کرده اند. از این رو، به نظر می رسد که مبنای مورد استفاده در حسابداری دولتی می تواند بر اطلاعات مالی و تصمیم گیری های مبتنی بر این اطلاعات تاثیرگذار باشد و در صورت گزینش آن به عنوان مبنای پیش بینی و بودجه بندی، موجب تغییرات عمده ای در تخصیص منابع شود. پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش استقرار حسابداری تعهدی در کیفیت تصمیم گیری مدیران مالی علوم پزشکی استان آذربایجان غربی است.
روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی، از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی و از نظر شیوه اجراء پیمایشی (زمینه یابی) است. جامعه آماری در این تحقیق شامل مدیران مالی علوم پزشکی استان آذربایجان غربی (250= N) می باشد. لذا در این پژوهش تعداد 186 نفر (42 نفر مدیران ارشد و 144 نفر مدیران میانی) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و پرسشنامه استاندارد بنار، پخش و داده های لازم جمع آوری گردید. در تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی چون میانگین، میانه، انحراف استاندارد و... و در بخش استنباطی از آزمون آمار ناپارامتریک هم چون خی دو استفاده شده است.
یافته ها
مقدار خی دو مقایسه ی توزیع فراوانی های مرتبط با قابلیت پاسخ گویی برابر 571/65، مرتبط با تدوین بودجه عملیاتی برابر 760/37، مرتبط با بهای تمام شده و هزینه های واقعی برابر 097/36 و مرتبط با تصمیم گیری های بهینه مدیران مالی برابر 080/18 می باشد که همگی در سطح 01p≤ معنادار می باشند.
نتیجه گیری
بطور کلی حسابداری تعهدی در کیفیت تصمیم گیری مدیران مالی و مولفه های آن هم چون قابلیت پاسخ گویی، تدوین بودجه عملیاتی، بهای تمام شده و هزینه های واقعی و تصمیم گیری های بهینه مدیران مالی موثر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1440153 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!