بررسی اوضاع سیاسی اقتصادی حکومت اشکانیان در سال های 57-2 ق.م. (دوران پادشاهی ارد دوم و فرهاد چهارم) براساس مطالعه ی ترکیبات شیمیایی سکه های نقره با روش آزمایشگاهی PIXE

پیام:
چکیده:

باستان سنجی یا آرکئومتری[1] شاخه ای نسبتا جدید از علم باستان شناسی است که در آن یافته های باستانی توسط شیوه های مختلفی از روش های آزمایشگاهی موردبررسی قرار می گیرند. سکه های تاریخی، از جمله داده های سودمند باستان شناسی است. سکه، معیار سودمندی برای شناخت مقیاس ها و اوزان در ادوار گذشته به شمار می رود، حتی با مطالعه ی شهرهایی که سکه در آن ها ضرب شده جغرافیای تاریخی آن مناطق را، می توان با دقت بیشتری ترسیم و تدوین نمود. در این پژوهش، مجموعه ی 15 سکه ی نقره متعلق به«ارد دوم» و «فرهاد چهارم» (57-2 ق.م.) با استفاده از روش آزمایشگاهی «پیکسی»، مورد طیف سنجی قرار گرفت. این ارزیابی، مبنی بر این فرض است که عناصر نادر موجود در سکه ها، به ویژه عنصر طلا، می توانند به عنوان شاخصی برای بررسی تعدد معادن در نظر گرفته شوند؛ هم چنین میزان غلظت عناصر، می تواند در تحلیل شرایط سیاسی و اقتصادی دوره ی مورد مطالعه، سودمند واقع شود. نتایج مطالعات نشان داد که در دوره اشکانی از معادن متعدد در ضرب سکه های نقره استفاده شده است. میزان بالای نقره در سکه های ارد دوم نسبت به سکه های فرهاد چهارم به وضعیت مساعد اقتصادی در دوره ی این پادشاه اشاره دارد، هم چنین نوسانات زیاد در سکه های فرهاد چهارم که در ضرابخانه ی میتردات کرت به ضرب رسیده اند، در مقایسه با سکه های ارد دوم که در ضرابخانه های اکباتان و لائودیسه ضرب شده، بیان گر تفاوت شرایط سیاسی- اقتصادی مناطق غربی و شرقی کشور، در زمان فرهاد چهارم می باشد.
[1]. Archeometry

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1440801 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!