بررسی اعتبارکنتاچک دراندازه گیری انحنای پایه لنزهای تماسی سخت

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف

روش استاندارد برای اندازه گیری شعاع انحناء پایه (Base curve radius) لنزهای سخت(RGP) استفاده از وسیله ای به نام اسفرو متر اپتیکی (optical spherometer) می باشد که به آن رادیوسکوپ (radiscope) می گویند. با توجه به این که رادیوسکوپ وسیله ای گران قیمت وکمیاب است و کراتومتر وسیله ای دردسترس می باشد استفاده از گیرهای کراتومتر معقولتر به نظر میرسد. برای برطرف کردن این مشکل در این تحقیق گیره کوچکی طراحی و ساخته شده که تلفیقی از دو گیره فوق می باشد وبرای ان نام کنتا چک (conta – check) انتخاب شده است. هدف در این تحقیق یافتن پاسخ این سوال بوده است که آیا اندازه های انحنای پایه لنزهای تماسی سخت حاصل از کنتا-چک درمقایسه باوسیله استاندارد رادیو اسکوپ معتبر میباشد؟

مواد وروش ها

دراین مطالعه که از نوع اعتبار سنجی بوده است تعداد 43 عد دازلنزهای سخت تماسی که در اندازه های متفاوت بودند به طور تصادفی انتخاب و انحنای آنها براساس آنچه که توسط شرکت سازنده مشخص شده بود در دونوبت، درمرحله اول توسط یک اپتومتریست، یک بار بادستگاه رادیو اسکوپ ودو نوبت با کنتا چک اندازه گیری شدودر مرحله دوم توسط متخصص اپتومتری دیگری اندازه گیری همان لنزها یک نو بت به وسیله رادیو اسکوپ و دوبار باکنتا چک به طور جداگانه انجام شد و تعیین تکرار پذیری،) (ICC (همبستگی درون رده ای)، برا بری میانگین مقادیر به دست آمده از مشاهدات دو ارزیاب مستقل و همبستگی مقادیرحاصل از دو وسیله آزمون گردید همچنین ازروش Blan-Altman نیز برای تعیین حدود توافق 95% در مراحل ذکر شده استفاده شد.

یافته ها

میانگین واانحراف معیار انحنای پایه لنزهای تماسی سخت با دو وسیله رادیو اسکوپ وکنتا چک به ترتیب /73±6/76و 75/± 75/6 به دست آمد. مقدار همبستگی بین مقادیر میانگین دووسیله در تکرارهای مختلف برابر با 997/0به دست آمد 0001/0 P≤ ضریب همبستگی درون رده ای (ICC) نیزمعا دل 998/0 به دست آمد فاصله اطمینان 95% برای میانگین تفاوت مقادیر متوسط دو وسیله به روش Bland-Altman بازه (12/0، 11/0-) تعیین گردید. در تحلیل رگرسیونی معادله خط به صورت (.08 /+ مقدار کنتاچک * 981/= مقدار رادیو اسکوپ) به دست امد برای فرضییه 0=α، 236/0 p =وفرضیه 0≠ ß، 0001/0 p<به دست آمد.

نتیجه گیری

کنتاچک ابزاری معتبر و قابل اطمینان برای اندازه گیری شعاع انحنای پایه لنز های تماسی سخت می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1440834 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!