اثرآنی تمرینات ثبات مرکزی بر نوسان پوسچر ورزشکاران با بی ثباتی عملکردی مچ پا

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
با توجه به اهمیت تمرینات ثبات مرکزی و همچنین شیوع بالای اسپرین و ناپایداری عملکردی مچ پا و متعاقب آن افزایش نوسان پوسچر بعنوان یک ریسک فاکتور در وقوع اسپرین مجدد مچ پا، انجام تمرینات ثبات مرکزی با هدف ایجاد ثبات در ناحیه مرکزی بدن می تواند نقش بسزایی در کاهش نوسان پوسچر داشته باشد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر کوتاه مدت تمرینات ثبات مرکزی بر روی نوسان پوسچر ورزشکاران مبتلا به بی ثباتی عملکردی مچ پا می باشد.
مواد و روش ها
30 مرد ورزشکار دانشگاهی مبتلا به ناپایداری عملکردی مچ پا در این تحقیق شرکت کردند. پس از غربالگری اولیه و شناسایی ورزشکاران واجد شرایط با استفاده از پرسشنامه ارزیابی عملکرد مفصل مچ پا، آزمودنی ها به دو گروه تجربی(15 نفر) و گروه کنترل(15 نفر) تقسیم شدند. ورزشکاران گروه تجربی دو نوع از تمرینات ثبات مرکزی را در یک جلسه تمرینی انجام دادند. ارزیابی میزان نوسان پوسچر در هر دو گروه قبل و بعد از آزمون انجام گرفت.
یافته ها
نتایج آزمون آماری نشان داد که تمرینات ثبات مرکزی روی نوسان پوسچر ورزشکاران دارای بی ثباتی عملکردی مچ پا بصورت کوتاه مدت در حالت چشمان بسته اثر دارد و بطور معنی داری باعث کاهش نوسان پوسچر می شود (05/0>P) اما این تمرینات بر روی نوسان پوسچر در حالت چشمان باز اثر معنی داری نداشت(05/0
نتیجه گیری
بنظر می رسد که عضلات ثبات دهنده مرکزی در کنترل مفاصل پروکسیمال و دیستال برای کاهش نوسان پوسچر ورزشکاران دارای بی ثباتی عملکردی مچ پا در حالت چشمان بسته نقش مهمی دارند و انجام این تمرینات در کوتاه مدت می تواند درکاهش نوسان پوسچر ورزشکاران دارای بی ثباتی عملکردی اثر مثبت داشته باشد. پیشنهاد می شود در درمان کاهش نوسان پوسچر ورزشکاران دارای بی ثباتی عملکردی مچ پا علاوه بر تمرین دادن عضلات ناحیه مچ پا، عضلات ثبات دهنده مرکزی نیز تمرین داده شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p1440836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!