بررسی شیوع HDL پایین در بیماران با سندرم حاد کرونر بستری در بیمارستان لقمان حکیم

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماری های قلبی عروقی، به ویژه بیماری های عروق کرونری از مهمترین علل مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشند. در مطالعات زیادی نشان داده شده که HDL پایین به تنهایی پیش گویی کننده ی قوی خطر بیماری های قلبی و عروقی بوده و می توان با صرف هزینه های بسیار کمتر، جلوی هزینه های بالای درمان بیماران ایسکمیک قلبی و عروقی را گرفت. در این تحقیق، شیوع HDL پایین و عوامل موثر بر آن در بیماران با حوادث قلبی و عروقی مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
مطالعه به صورت مقطعی گذشته نگر انجام گرفت. مطالعه روی 300 بیماری که از اول فروردین 1389 تا اول فروردین 1390 در CCU بیمارستان لقمان حکیم با تشخیص سندرم حاد کرونر (ACS) بستری شده بودند، انجام گرفت. سطح پلاسمایی Total Cholestrol، Triglyceride (TG)، LDL، HDL و اطلاعاتی از قبیل سن، جنس، سابقه ی فشار خون بالا، دیابت، بیماری ایسکمیک قلبی، سکته ی مغزی، بیماری کلیوی و کبدی، مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون های آماری t-test و chi-square test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین HDL (بر حسب mg/dl) در زنان 50 و در مردان 48 بود. میانگین TG (بر حسب mg/dl) در مردان 180 و در زنان 183 بود. میانگین کلسترول (بر حسب mg/dl) در مردان 196 و در زنان 182 بود که تفاوت آماری معنی داری بین دو جنس وجود نداشت. هیچ یک از بیماران، HDL کمتر از 25 نداشتند. تعداد بیماران با HDL کمتر از 40، 80 نفر (7/26%) بود. 54 بیمار (18%) HDL بالاتر از 60 داشتند. در 1% بیماران، HDL پایین، تنها ریسک فاکتور شناخته شده بود. ارتباط معنی داری بین هیپرکلسترولمی و HDL پایین (03/0 P<) و همچنین LDL و HDL پایین (05/0 P<) وجو داشت. بین شیوع HDL پایین در بیماران با و بدون سابقه فشارخون بالا و بیماران با و بدون سابقه ی دیابت، ارتباط معناداری وجود نداشت ولی اختلاف بین شیوع HDL پایین در گروه سیگاری در مقایسه با بیماران غیرسیگاری، معنادار بود (024/0 P<). میانگین شاخص Total Cholestrol/HDL در بیماران 1/4 بود. دیابت، فشارخون بالا و سیگار، تاثیر معناداری روی این شاخص نداشتند. در مقابل، ارتباط بین هیپرکلسترولمی و هیپرتریگلیسریدمی و شاخص Total Cholestrol/HDL، معنادار بود. HDL پایین از مهمترین عوامل موثر بر این شاخص بود و بین این دو، ارتباط معناداری وجود داشت (05/0 P<).
نتیجه گیری
HDL پایین تقریبا در یک سوم بیماران مبتلا به ACS در بیمارستان لقمان حکیم دیده شد. اگرچه تعیین نقش مستقل HDL پایین در این مطالعه ممکن نبود، اما به دلیل این شیوع بالا، نیاز به توجه ویژه در این خصوص احساس می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1441161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!