ارزیابی پتانسیل بازیابی پسماند شهری اردبیل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بازیابی اجزای پسماند شهری با هدف کاهش تولید، یکی از استراتژی های EPAUS در زمینه مدیریت جامع پسماند است. به لحاظ عدم اجرای فرآیند بازیافت در شهر اردبیل، این پژوهش با هدف تعیین پتانسیل بازیابی پسماند شهری اردبیل در سال 1393-1392 انجام گرفت.
روش کار
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، اطلاعات اولیه (طبقه بندی منابع تولید، شناسایی و طبقه بندی اجزای پسماند) از منابع مختلف (اطلاعات کتابخانه ای، مشاهده، چک لیست) کسب و با رهنمودهای ارائه شده و محاسبات، اطلاعات تکمیل گردید. درصد وزنی اجزای پسماند در 4 فصل مطابق با روش ASTM (56 نمونه 100 کیلوگرمی)، و درصد رطوبت و ارزش حرارتی اجزا با روش های آزمایشگاهی و محاسباتی تعیین گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل و از طریق مقایسه با نتایج سایر مطالعات و رهنمودها، تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
میزان تولید پسماند شهری اردبیل350-312 تن در روز برآورد گردید. بیشترین درصد وزنی (27/59%) اجزا، مربوط به پسماند غذایی و باغی با رطوبت 83/65% و کمترین درصد وزنی (1/0%)، فلزات غیرآهنی بارطوبت 76/8% بود. درصد وزنی و رطوبت بقیه اجزای آلی، غیرآلی، خطرناک و ویژه متفاوت بود. ارزش حرارتی پسماند شهری اردبیل (بر پایه ماده مرطوب) 7810 کیلوژول بر کیلوگرم محاسبه شد.
نتیجه گیری
پسماند شهری اردبیل از پتانسیل بالایی (تقریبا 3/97%) جهت بازیابی برخوردار است و می توان آن را به اجزای قابل استفاده در تولید کود، تولید انرژی، صنایع تبدیلی و دفن شدنی، تقسیم بندی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
337 تا 344
لینک کوتاه:
magiran.com/p1443316 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!