کاربرد الگوی فرانظری در شناخت تعیین کننده های رفتار فعالیت جسمانی در دانشجویان گیلان غرب

چکیده:
زمینه و هدف
الگوی فرانظری یکی از رویکردهای تئوریکی برای ارتقاء فعالیت جسمانی در افراد است که بیانگر تغییر رفتار به عنوان فرایندی است که از مراحل معینی می گذرد. این پژوهش با هدف شناخت تعیین کننده های رفتار فعالیت جسمانی در دانشجویان با الگوی فرانظری انجام شد.
روش کار
این مطالعه مقطعی با مشارکت 200 نفر دانشجوکه با روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای با سوالات: مراحل تغییر فعالیت جسمانی، خودکارآمدی، و موازنه تصمیم گیری بود. پایایی سوالات مراحل تغییر با روش آزمون- بازآزمون دوهفته ای و سوالات خودکارآمدی و موازنه تصمیم گیری با ضریب آلفای کرونباخ تایید شدند (به ترتیب 82/0، 72/0 و 77/0). آنالیز داده ها با نرم افزار SPSS-19، و با استفاده از شاخص های مرکزی و آزمون های مربع کای، ANOVA، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شد.
یافته ها
بطور کلی توزیع افراد بر اساس مراحل فعالیت جسمانی بدین ترتیب بود: مرحله پیش تفکر 42%، مرحله تفکر 13%، مرحله آمادگی 15%، مرحله عمل 5/11% و مرحله نگهداشت 5/18%. میانگین فعالیت جسمانی افراد در هفته 2/161±6/150 دقیقه بود. میزان فعالیت جسمانی طی مراحل تغییر (از پیش تفکر تا نگهداشت) روندی افزایشی را نشان داد (001/0>p). مراحل تغییر، خودکارآمدی و موازنه تصمیم گیری، بطور معناداری پیش بینی کننده فعالیت جسمانی بودند (001/0>p).
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت سازه های الگوی فرانظری در پیش بینی رفتار فعالیت جسمانی، پیشنهاد می شود مداخلات آموزشی بر اساس این سازه ها بویژه برای دانشجویان مراحل غیر فعال (پیش تفکر، تفکر و آمادگی) جهت ارتقاء فعالیت جسمانی اجرا گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
281 تا 290
لینک کوتاه:
magiran.com/p1443324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!