اثر عصاره برگ زیتون بر غلظت هورمونهای کورتیکوسترون و دئیدرواپی آندروسترون سرمی بعد از ایجاد هیپوپرفیوژن مغزی در رت های نر

پیام:
چکیده:
بحث و نتیجه گیری
در این مطالعه عصاره برگ زیتون با دوز mg/kg 300 موفق گردیده که از کاهش معنی دارغلظت کورتیکوسترون در نتیجه هیپوپرفیوژن مغزی جلوگیری کند و این نشان دهنده اثر حفاظتی عصاره برگ زیتون بر محور هیپوتالاموس- هیپوفیز – آدرنال می باشد و از آنجایی که عصاره برگ زیتون دارای اثرات مفید با طیف وسیع می باشد برای یافتن مکانیسم دقیق آن پیشنهاد می گردد در تحقیقات آینده عناصر موثره عصاره برگ زیتون بکار برده شود.
مواد و روش ها
در این تحقیق از 35 راس رت ویستار نر استفاده گردید که به طور تصادفی به 5 گروه کنترل، هیپوپرفیوژن و گروه های هیپوپرفیوژن گاواژ شده با عصاره برگ زیتون بترتیب با دوزهای 100، 200 و 300 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن حیوان تقسیم شدند. در گروه هیپوپرفیوژن حیوانات فقط تحت عمل جراحی بستن دائم دو رگ کاروتید به فاصله یک هفته قرار گرفتند و در گروه کنترل حیوانات تحت عمل جراحی کاذب، باز شدن غلاف کاروتید بدون بستن رگ ها، قرار گرفتند. عمل گاواژ حیوانات بمدت 25 روز صورت گرفت. در انتها با ایجاد بیهوشی عمیق در حیوانات نمونه خونی آنها را گرفته و غلظت هورمونهای کورتیکوسترون و DHEA موجود در سرم توسط کیتهای الیزا اندازه گیری گردید.
یافته ها
هیپوپرفیوژن مغزی سبب کاهش معنی داری در غلظت کورتیکوسترون سرم در مقایسه با گروه کنترل گردید (01/0< P)، اما تیمار با عصاره برگ زیتونmg/Kg 300 قادر بوده است که میزان کورتیکوسترون را به مقدار طبیعی (گروه کنترل) برگرداند. تفاوت معنی داری در غلظت DHEA بین گروه ها مشاهده نشد.
مقدمه
هیپوپرفیوژن مزمن مغزی یک مورد پاتوفیزیولوژیک شایع می باشد که معمولا در شرایطی نظیر دمانس رگی و آلزایمر اتفاق می افتد که هر دوی این بیماری ها توسط اختلالات حافظه تشخیص داده می شوند. تشخیص مکانیسمهای مشخص که در سلسله وقایع موجود از هیپوپرفیوژن مزمن تا کاهش حافظه نقش دارد می توانند هدف بالقوه ای برای درمان های موثر باشد هدف از مطالعه حاضر با توجه به اثرات مفید آنتی اکسیدانی و ضد التهابی عصاره برگ زیتون، بررسی اثرات عصاره برگ زیتون بر غلظت هورمونهای کورتیکوسترون و دئیدرواپی آندروسترون (DHEA) سرمی بعد از ایجاد هیپوپرفیوژن مغزی در رت می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1443554 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!