ارزیابی و مقایسه برخی از خواص شیمیایی دانه کنجد و بذرک

پیام:
چکیده:
مقدمه
دانه کنجد و بذرک منابعی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع و ضروری هستند و از دیرباز به دلیل خصوصیات منحصربه فرد تغذیه ای توجه بسیاری از دانشمندان علم غذا را به خود جلب کرده اند. در این تحقیق برخی از خواص شیمیایی دانه کنجد و بذرک با یکدیگر مقایسه شده است.
مواد و روش ها
دانه کنجد و بذرک به طور کاملا تصادفی خریداری شد، سپس به صورت جداگانه آسیاب گردید و میزان چربی، پروتئین، فیبر و خاکستر آن ها اندازه گیری شد. درصد روغن به روش سوکسله اندازه گیری شد. به منظور تعیین ترکیب اسیدهای چرب، اندیس اسیدی، اندیس پراکسید، اندیس توتوکس، اندیس آنیزیدین و میزان مقاومت اکسیداتیو، روغن دانه ها به روش سرد توسط حلال n- هگزان استخراج شد.
یافته ها
براساس مطالعه انجام شده، میزان پروتئین، فیبر، خاکستر و اندیس اسیدی به طور معنی داری در دانه بذرک بیشتر از دانه کنجد بود (P<0.01). در حالی که میزان روغن، اندیس توتوکس، اندیس آنیزیدین و میزان مقاومت اکسیداتیو در دانه بذرک به طور معنی داری کمتر از دانه کنجد بود. در مورد اندیس پراکسید، تفاوتی بین نمونه ها مشاهده نشد. آنالیز اسیدهای چرب نشان داد که لینولئیک اسید (6ω-) و لینولنیک اسید (3ω-) به ترتیب عمده ترین اسیدهای چرب موجود در دانه کنجد و بذرک می باشند.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد که دانه کنجد و بذرک منابعی غنی از اسیدهای چرب ضروری، پروتئین، فیبر، مواد معدنی و سایر مواد مغذی می باشند. بنابراین می توان از آن ها به عنوان منابع روغنی ارزشمند در فرمولاسیون مواد غذایی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1443947 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!