بررسی نقش خطاهای انسانی در حوادث غیر مرگبار رانندگان استان یزد

پیام:
چکیده:
مقدمه
در پدید آمدن تصادف های رانندگی چهار عامل انسانی، جاده، وسیله نقلیه و محیط تاثیر گذارند. در این بین یکی از مهمترین آمارهای مورد توافق در مورد تصادفات و آسیب ها، نقش 90-70 درصدی عوامل انسانی در کلیه تصادفات است. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی نقش خطاهای انسانی در حوادث رانندگی در رانندگان پایانه بار استان یزد می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه یصورت توصیفی- تحلیلی در سال 1391 بر روی 300 نفر از رانندگان سیستم حمل و نقل پایانه بار شهر یزد بصورت تصادفی ساده انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه دو قسمتی بود که در قسمت اول اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات مربوط به رانندگی و در قسمت دیگر خطاهای انسانی با استفاده از پرسشنامه رفتار رانندگی (DBQ)تعیین شد.
یافته ها
میزان تخلفات غیرعمد(میانگین 44/5) پایین بود که از روی بی دقتی وحواس پرتی ایجاد می شد و نشان دهنده ی فرهنگ خوب رانندگی در جامعه ی مورد مطالعه می باشد. ارتباط بین میزان لغزش ها و اشتباهات با میزان سرعت درهنگام رانندگی ارتباطی معنادار بود (03/0، 04/0P<). بین آیتم های سنی، سابقه کار، نوع گواهینامه، مقدار کیلومتر رانندگی در هفته و در سال، متوسط و حداکثر سرعت در رانندگی با میزان تخلفات، روابطی معنی دار پیدا شد.
بحث و نتیجه گیری
نتیجه اصلی که از این مطالعه حاصل می گردد این است که تعداد زیادی از رانندگان ضرورتی برای ارتکاب تخلف از سوی خود نشان نمی دهند و اکثرا تخلفات بصورت غیر عمد و یا از روی بی دقتی ایجاد می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1445435 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!