نقد تقدیرگرایی در فیلم آوای باران
نویسنده:
چکیده:
این مقاله به نقد تقدیرگرایی در سریال آوای باران می پردازند. پس از مروری بر ادبیات نظری، روش نشانه-شناسی انتقادی برای تحلیل داده ها انتخاب شده است. روش نشانه شناسی این مقاله دارای سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی(رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. فرآیند رفت و برگشت و تعامل میان این سطوح سه گانه منجر به نتایج زیر می شود. علیرغم اینکه فیلم سعی کرده است تا با استفاده از روایت پردازی های ملودرام نشان دهد که آسیب ها و جرائم اجتماعی در آینده ای محتوم حل خواهد شد و تناسب جرم و مجازات آن در همین دنیا رعایت خواهد شد، اما این گفتمان با اتخاذ نوعی ایدئولوژی تقدیرگرایی باعث به حاشیه کشاندن گفتمان های مدرن پلیس و نیروی انتظامی برای مبارزه با جرائم و آسیب-های اجتماعی شده است. چنین ایدئولوژی ای نمی تواند به شیوه مناسب بازنمایی کننده جایگاه و نقش نهادهای مدرن در برخورد با جرائم باشد و دلالت های منفی زیادی برای این نهادها به همراه دارد که می تواند نقش و جایگاه این نهاد را به میزان زیادی تحلیل ببرد. به واقع در این فیلم به نظر می رسد برخی سنت های شبه دینی جایگزین روح مدرنیته ای می شود که قرار بوده است تا سرنوشت بشر را به دستان خویش رقم بزند.
کلیدواژگان:
تقدیرگرایی ، نشانه شناسی انتقادی ، پلیس ، جرم ، آسیب اجتماعی
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
147
لینک کوتاه:
magiran.com/p1446389
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!