بررسی دیدگاه پرستاران در مورد رنگ لباس کادر پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
در حال حاضر تفاوت رنگ لباس فرم کادر پرستاری در بیمارستان های مختلف دولتی بسیار زیاد است تا حدی که بیماران نمی توانند کادر پرستاری را از پزشکان، دانشجویان علوم پزشکی، کمک بهیاران و حتی گاهی از نیروهای خدماتی بیمارستان تشخیص دهند. اما جهت تغییر رنگ و یکسان سازی رنگ لباس فرم پرستاران بررسی دیدگاه و نظرات کادر پرستاری ضروری است.
هدف
مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه کادر پرستاری کشور در مورد رنگ جدید لباس فرم پرستاران در سال 1393 انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی- مقطعی بوده که دیدگاه های 5735 نفر از کادر پرستاری کشور شامل: پرستار، سرپرستار، سوپروایزر، مدیر خدمات پرستاری بیمارستان، تکنیسین هوشبری و اتاق عمل و بهیاران شاغل در بیمارستان های دولتی وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سراسر کشور سال 1393 بررسی شده است. روش نمونه گیری خوشه ایدو مرحله ای بوده و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته شامل 20 سوال در دو بخش، مشخصات دموگرافیک و بررسی دیدگاه پرستاران در مورد رنگ لباس آنها بوده است. داده ها پس از جمع آوری، با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نظر سنجی نشان می دهد که رنگ لباس فرم کادر پرستاری در بخش های ویژه (9/26 %) آبی، بخش کودکان (5/12%) صورتی و بخش اورژانس (4/19%) سفید، توسط شرکت کنندگان پیشنهاد شده است. همچنین فراوانی رنگ ها بر اساس سمت سازمانی شامل: بهیاران (3/56%) رنگ سفید، تکنیسین های اتاق عمل (6/34%) و هوشبری (1/24%) رنگ سبز و پرستار (9/45%)، سرپرستار(1/50%)، سوپروایزر (47%) و مدیر خدمات پرستاری بیمارستان (5/49%) رنگ سورمه ای و بعد از آن، رنگ سفید برای پرستاران پیشنهاد شده است.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج می توان استفاده از ترکیب رنگ سفید و سرمه ای را برای پرسنل پرستاری و برای بخشهای ویژه آبی، کودکان صورتی و بخش اورژانس سفید پیشنهاد داد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1447047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!