ی همبستگی نتایج رادیوگرافی پانورامیک و CBCT در تعیین ارتباط کف سینوس ماگزیلاری با ریشه دندان های خلفی فک بالا

چکیده:
مقدمه
آگاهی از رابطه آناتومیکی و پاتولوژیکی بین دندان های خلفی با سینوس ماگزیلاری، برای تشخیص و طرح درمان حیاتی است. هدف از این مطالعه، بررسی همبستگی نتایج رادیوگرافی پانورامیک و CBCT درتعیین ارتباط کف سینوس ماگزیلاری با ریشه دندان های خلفی فک بالا است.
روش بررسی
از آرشیو کلینیک رادیولوژی فک و صورت سجاد و جراحی فک و صورت دکتر نواب اعظم از سال 89 تا 93، تعداد 55 تصویر پانورامیک که دارای اسکن CBCT بودند، به صورت سرشماری انتخاب شدند. در مجموع 440 دندان پرمولر اول، دوم، مولر اول و دوم ماگزیلا(از هر کدام 110 عدد) بررسی شد. تفسیر اسکن های CBCT توسط رادیولوژیست فک و صورت و اندازه گیری های پانورامیک توسط دانشجوی آموزش دیده سال آخر دندانپزشکی انجام و نتایج دو هفته بعد تکرار شده تا intra-observer agreement برای هرکدام جداگانه بررسی شد. داده های جمع آوری شده به کمک نرم افزار SPSSو آزمون های آماری t -test، ANUVA، Chi-Square و Fisher Exautts مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
میزان توافق گرافی پانورامیک با CBCT به وسیله kapp test بررسی شد و kappa=0.549 به دست آمد که دارای توافق نسبتا خوبی است. این عدد با P=0.00 معنی دار است. یعنی گرافی های CBCT و پانورامیک در تشخیص وضعیت فرم کف سینوس و ریشه دندان های خلفی فک بالا با هم توافق دارند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این پژوهش، پیشنهاد می گردد برای یافتن ارتباط دقیق بین کف سینوس ماگزیلاری و ریشه دندان های خلفی ماگزیلا، به ویژه وقتی در پانورامیک به صورت فرم سه(پروجکشن به داخل سینوس) دیده شود، تصاویر CBCT تهیه گردد تا کمترین صدمه و احتمال ایجاد ارتباطات دهانی-آنترال و انتقال عفونت به وجود آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
570 تا 579
لینک کوتاه:
magiran.com/p1447163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!