بررسی روند تغییرات علل خارج کردن دندان های دائمی در یک جمعیت ایرانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به افزایش شیوع و عوارض شناخته شده ی خارج کردن دندان های دائمی در کشور، به منظور بررسی روند تغییرات علل خارج کردن دندان در بخش جراحی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درمانگاه های بهفر و قاضی طباطبایی در طی 13 سال این مطالعه انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی اطلاعات دموگرافیک بیماران سابقه مصرف سیگار، زمان آخرین مراجعه به دندانپزشک و سابقه خارج کردن دندان، تعداد و علت خارج کردن دندان های بیماران مراجعه کننده به مراکز مورد بررسی را به مدت 6 ماه در دو بازه زمانی 78-1377 بر روی 1800 نفر شامل 1143 مرد و 657 نفر زن و 90-1389 بر روی 1382 نفر شامل 673 نفر مرد و 709 نفر زن ثبت شد. جهت تحلیل یافته ها از آزمون های آماری Chi-square و Logistic Regression استفاده شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد که میزان خارج کردن دندان به دلایل بیماری پریودنتال و پیش پروتزی نسبت به 13 سال گذشته کاهش یافته است، این در حالی است که میزان خارج کردن دندان به دلایل پوسیدگی و ارتودنسی در طی این مدت تغییر نکرده است.به نظر می رسد دلایل ارتودنسی به عنوان مهمترین علت خارج کردن دندان در افراد زیر 21 سال جایگزین پوسیدگی در این گروه سنی شده است.
نتیجه گیری
عدم تغییر شیوع پوسیدگی و باقی ماندن آن به عنوان مهمترین علت از دست رفتن دندان در افراد بالای 21 سال پس ازگذشت 13 سال، نشان از عدم وجود سیستم کارآمد در پیشگیری از بیماری های دهان و دندان در کشور است.
زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1447243 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!