مدل سازی رشد شهری با استفاده از تصاویر ماهواره ای متوسط مقیاس و مبتنی بر روش خودکاره های سلولی (مطالعه موردی: شهر تهران)

پیام:
چکیده:
مدل سازی رشد شهری و تغییرات صورت گرفته در کاربری اراضی جزء جد ایی ناپذیری از برنامه ریزی برای توسعه پاید ارند. تحقیق حاضر نیز در نظر د ارد رشد و توسعه شهری را برای کلان شهر تهران از بعد زمانی و توزیع مکانی، مدل سازی نماید. بد ین منظور ابتدا با استفاده از تصاویر سری زمانی ماهواره لند ست، نقشه های کاربری اراضی برای سال های 1988، 2002 و 2013 با رویکرد شئ پایه مورد طبقه بندی قرار گرفت. در گام بعد ی با بهره گیری از مدل رگرسیون لجستیک میزان تاثیر متغیرهای مستقل در رابطه با گسترش شهری شامل چهارد ه متغیر در قالب دو گروه متغیرهای محیطی-طبیعی و اجتماعی – اقتصادی در دوره 1988 تا 2002، به صورت ضریب در معاد له رگرسیون محاسبه شده و نقشه پتانسیل گسترش شهری تولید گردید. ارزیابی عملکرد رگرسیون لجستیک با استفاده از دو شاخصPseudo R2 و ROC با مقاد یر به ترتیب 32/ 0 و 89/ 0 نشانگر برازش خوب رگرسیون و قابلیت تشریحی مناسب آن بود. در ادامه مساحت تغییرات برای سال مورد انتظار با استفاده از تحلیل زنجیره مارکوف به صورت کمی پیش بینی شد. در نهایت با استفاده از خروجی های دو مدل رگرسیون لجستیک و تحلیل زنجیره مارکوف، با بهره گیری از مدل خود کاره های سلولی، رشد شهری برای سال 2013 مدل سازی گشت که مقایسه آن با تصویر طبقه بندی شده سال 2013 نشان می دهد مدل مورد استفاده با د قت نسبی برآورد مساحت93/ 0 و ضریب کاپای 87/ 0 یک مدل موفق بود هاست. بر این اساس از همین مدل برای برآورد رشد شهری در سال 2025 استفاده گردید و برای این کار از تصاویر سال های 2002 و 2013 استفاده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1448399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!