تاثیر فناوری های نوین اطلاعاتی برکتابخانه های دانشگاه های دولتی شهرتهران

پیام:
چکیده:
هدف
امروزه فناوری های اطلاعاتی به صورت گسترده در کتابخانه های دانشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. فهم دقیق میزان تاثیر این فناوری ها بر بخش های مختلف می تواند زمینه مناسبی برای سیاستگذاری های دقیق تر فراهم آورد. این پژوهش با هدف شناسایی میزان تاثیر فناوری های نوین اطلاعاتی بر بخش های مختلف کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر تهران از نظر کتابداران انجام شده است.
روش
روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری این پژوهش کتابداران و مسئولان شاغل در بخشهای مختلف کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی شهر تهران بوده است. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این پژوهش ترکیبی از مطالعات کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. از پرسشنامه 56 سوالی به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شد. بعد از جمع آوری و کدگذاری پرسشنامه ها، جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون t تک گروهی و آزمون رتبه ای فریدمن استفاده شده است.
یافته ها
یافته ها نشان داد که استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی بر بخشهای مجموعه سازی، سازماندهی منابع، ارائه خدمات، ارتباطات سازمانی کتابخانه ای، همکاری های بین کتابخانه ای و ارتباط با مراجعان تاثیر مثبت می گذارد.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش همچنین نشان داد که در بخش های مختلف کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی شهر تهران تاثیر فناوری های نوین اطلاعاتی به صورت معناداری متفاوت بوده است و مقایسه رتبه میانگین نمرات در بین بخشها موید آن است که بالاترین و بیشترین تاثیر بر سازماندهی منابع و پایین ترین و کمترین تاثیر نیز بر ارتباطات سازمانی کتابخانه بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1450432 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!