تعیین دقیق محل استئوتومی اصلاحی در دفورمیتی واروس زانو

پیام:
چکیده:
پیش
زمینه
استئوآرتریت مفصل زانو از علل اصلی ناتوانی در افراد مسن می باشد. شواهد نشان می دهند دفورمیتی واروس می تواند از انتهای فمور یا ابتدای تی بیا یا به علت لاکسیتی لیگامانی ایجاد شود. در صورت استئوتومی، در جای دیگر غیر از محل اصلی دفورمیتی، ممکن است باعث ایجاد دفورمیتی زیگزاگی گردد و احتمال خطر ایجاد استئوآرتریت را بالا ببرد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین محل دقیق دفورمیتی در واروس و والگوس زانو بود.
مواد و روش ها
مطالعه برروی 40 بیمار مبتلا به دفورمیتی واروس و والگوس زانو با میانگین سنی 27/4 سال (38-19) انجام شد. از هر بیمار به صورت ایستاده پرتونگاری دیجیتال اندام تحتانی تهیه شد. سپس محورهای اندام با کمک کامپیوتر رسم و با روش های آماری تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
در 94/5% موارد محل دفورمیتی ابتدای تیبیا تعیین شد و در 5/5% محل دفورمیتی انتهای فمور قرار داشت که محل مناسب استئوتومی می باشد. در مطالعه ما مشخص شد که واروس زانو تحت تاثیر چند عامل می باشد به این ترتیب که دفورمیتی انتهای فمور در 67/5% موارد و دفورمیتی ابتدای تیبیا در %62/5 موارد و لاکسیتی لیگامانی در 77/5% موارد دخیل است.
نتیجه گیری
باتوجه به اینکه در دفورمیتی های واروس، محل دفورمیتی می تواند تحت تاثیر سه عامل ذکر شده باشد، توصیه می شود قبل از انجام مداخلات جراحی به کمک رسم محورها و زوایا محل اصلی دفورمیتی تعیین گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1451248 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!