بررسی ویژگی های کیفی گزارشهای مالی تهیه شده بر اساس مبنای حسابداری تعهدی درمقابل مبنای حسابداری نقدی دردانشگاه های علوم پزشکی کشور

پیام:
چکیده:
در حسابداری نقدی، درآمدها و هزینه ها زمانی شناسایی و ثبت دفاتر می شوند که وجه نقد آن دریافت یا پرداخت گردد. در حسابداری تعهدی، درآمدها زمان تحصیل یا تحقق و هزینه ها زمان ایجاد یا تحمل شناسایی و ثبت دفاتر می شوند. دانشگاه های علوم پزشکی استفاده از مبنای حسابداری تعهدی را از سال 1384 آغاز نموده اند. ازاین رو، پژوهش حاضر به بررسی سطح کیفی اطلاعات ارائه شده در گزارش های مالی دانشگاه های علوم پزشکی کشور به صورت مقایسه ای بین مبنای تعهدی و مبنای نقدی پرداخته است. این مطالعه از نوع پیمایشی کاربردی است که شامل 150 نفر از مدیران و کارشناسان مالی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال 1392 است. اطلاعات پژوهش با استفاده از پرسش نامه ای 36 سوالی از مقیاس لیکرت هفت گزینه ای گردآوری شد؛ و از روش های آماری توصیفی و استنباطی از قبیل آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن داده ها و آزمون «T test مستقل» و تحلیل واریانس «ANOVA» استفاده شد.
نتایج نشان می دهد که بین اطلاعات ارائه شده در گزارش های مالی بر اساس مبنای حسابداری تعهدی و گزارش های مالی بر اساس مبنای حسابداری نقدی، ازلحاظ ویژگی های کیفی اطلاعات مالی تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج این پژوهش و تهیه چارچوب نظری گزارشگری بخش عمومی و تدوین و تصویب استانداردهای اول تا سوم حسابداری بخش عمومی در ایران، سایر سازمان ها و دستگاه های اجرایی بخش عمومی نیز نسبت به حرکت به سمت استقرار مبنای حسابداری تعهدی و جایگزین کردن آن با مبنای حسابداری نقدی، اقدام نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1452385 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!