ارزشیابی مواجهه شغلی کارگران با فرمالدئید در کارگاه های سازنده ظروف ملامینی منتخب از شهر تهران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
رزین ملامین فرمالدئید با کاربردهای بسیاری در صنعت و ازجمله در صنایع تولید ظروف ملامین مطرح می باشد. این رزین در صنایع ملامین سازی تحت فشار و دما فرمالدئید تولید می نماید. با توجه به خطراتی که تماس با فرمالدئید در سلامت انسان ها ایجاد می نماید مطالعه حاضر باهدف ارزشیابی مواجهه شغلی کارگران با فرمالدئید و ارزیابی خطر کمی جهت توجیه اقدامات کنترلی، انجام گردید.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی و مقطعی، بر روی 54 نفر از کارگران 4 کارگاه ملامین سازی شهر تهران (A،B،C،D) انجام شد. برای تعیین غلظت فرمالدئید در هوای تنفسی، میزان مواجهه تنفسی کارگران بر اساس روش 3500 موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا ارزیابی شد. پارامترهای شرایط جوی هوا شامل دما، فشار، سرعت جریان و رطوبت نسبی همزمان با نمونه برداری اندازه گیری گردید. ارزیابی خطر کمی با کمک اطلاعات ریسک تجمعی از سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا انجام شد. تجزیه وتحلیل یافته ها با نرم افزار آماری SPSS انجام گرفت.
یافته ها
میزان میانگین مواجهه شغلی با فرمالدئید در کارگران چهار کارگاه A، B، C و D به ترتیب برابر 033/0±094/0، 028/0±091/0، 015/0±048/0 و 049/0±121/0 برحسب پی پی ام بود. مواجهه شغلی ارتباط معنی دار و مثبتی را با دما P=0/035)) نشان داد. نتایج نشان داد بیشترین مواجهه با فرمالدئید در کارگاه های مختلف مربوط به پرس کاران و سپس سنگ زنان می باشد. بررسی ها مشخص کرد که میزان خطر بروز سرطان در مواجهه شغلی با فرمالدئید با استفاده از یافته های اطلاعات ریسک تجمعی در بین چهار کارگاه ملامین سازی ازلحاظ آماری معنی دار بود (200/0=P).
نتیجه گیری
مواجهه شغلی در تمامی کارگاه ها بیشتر از حد آستانه تماس شغلی وزن یافته زمانی (016/0 پی پی ام) پیشنهادشده توسط موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا و کمتر از حد آستانه تماس وزن یافته زمانی (75/0 پی پی ام) پیشنهادشده توسط سازمان ایمنی و بهداشت شغلی امریکا بود. نتایج ارزیابی مواجهه شغلی با فرمالدئید قابل قیاس با مطالعات سال های گذشته می باشد. پایش شغلی و ارزیابی خطر در این مطالعه مخاطرات شغلی در کارگران را یادآور می نماید. ازاین رو بررسی و کنترل شرایط محیط برای مدیریت خطر در سال های متوالی در کارگاه های یادشده توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1452398 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!