نتایج پایش معاینات سلامت شغلی کارکنان بهداشتی-درمانی توسط اولین کلینیک سلامت شغلی بیمارستانی

پیام:
چکیده:
اهداف
وجود و تنوع مخاطرات شغلی کارکنان مراکز بهداشتی درمانی و در نتیجه هزینه هایی که جامعه در صورت بیماری و از کارافتادگی اعضای این گروه متحمل می شود سبب افزایش اهمیت ارزیابی سلامت این کارکنان می گردد.
روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی است که جهت کلیه کارکنان مرکز بهداشتی درمانی بیمارستان بهارلو که از فروردین ماه 91 تا اسفندماه 91 به کلینیک سلامت شغلی مراجعه می کردند، انجام گرفت. پس از بررسی مخاطرات بر اساس محل خدمت و وظیفه محوله، معاینات سلامت شغلی طبق دستورالعمل کشوری انجام شد.
یافته ها
از 792 نفر کارکنان بیمارستان طی سال 1391، 653 نفر (83%) تحت پوشش قرار گرفتند. 43 نفر از کارکنان (%6/6) نیاز به محدودیت طبی داشتند. بیشترین مخاطرات، به ترتیب مخاطرات ارگونومیک (%4/99) و پس ازآن مخاطرات بیولوژیک (%8/87) بودند. میزان شیوع نیدل استیک %8/18 بود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج معاینات، کمتر از 10% کارکنان محدودیت طبی جهت انجام وظیفه محوله را داشتند. با توجه به شیوع بالای مخاطرات ارگونومیک، کارکنان در معرض بروز اختلالات اسکلتی-عضلانی ناشی از کار قرار دارند. همچنین جهت پیشگیری از مخاطرات بیولوژیک و آسیب های ناشی از نیدل استیک استفاده از پروتکل های حفاظت فردی مناسب، آموزش و انجام واکسیناسیون امری ضروری است. لذا بیمارستان ها با راه اندازی این مجموعه، راهکارهای مناسب جهت انجام اقدامات پیشگیرانه موثر را گردآوری می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1454229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!