شناسایی و تحلیل موانع اجرای دوراپزشکی در ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
دوراپزشکی استفاده از فن آوری اطلاعات برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و روش های درمان از راه دور در حوزه پزشکی می باشد، اما این فن آوری هنوز جایگاه مناسبی در ایران ندارد. هدف این تحقیق این بود که موانع موجود برای اجرای دوراپزشکی در ایران را مورد تحلیل قرار دهد.
روش بررسی
این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و هم چنین جزء پژوهش های توصیفی بود. جامعه آماری این تحقیق پزشکان سراسر ایران بودند که با برآورد انجام شده از نظام پزشکی حدود صدهزار نفر هستند و این تحقیق در اواخر سال 1392 خورشیدی و اوایل سال 1393 خورشیدی انجام گردید. نمونه گیری به صورت هدفمند و قضاوتی انجام شد و تعداد اعضای نمونه 384 نفر برآورد گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه ای محقق ساخته و مبتنی بر طیف لیکرت بود که بین پزشکان دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان های سراسر کشور توزیع گردید. روایی و پایایی این پرسش نامه به ترتیب توسط نظر خبرگان و ضریب Chronbach’s alpha که در این تحقیق برابر با 86/0 است، تایید شد. تحلیل های آماری این تحقیق تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم و هم چنین ضریب کفایت نمونه گیری بودند که توسط نرم افزارهای LISREL و SPSS انجام شد.
یافته ها
بار عاملی همه شاخص ها بیش تر از 3/0 بودند و بنابراین همه شاخص ها به عنوان موانع اجرای دوراپزشکی در ایران تایید شدند. ابعاد معرفی شده نیز در نتیجه تحلیل عاملی مرتبه دوم مورد تایید قرار گرفتند.
نتیجه گیری
با وجود موانع ذکر شده اجرای این طرح در ایران بدون فراهم آمدن زیرساختارهای لازم امکان پذیر نمی باشد و در این راستا محققین بعدی می توانند با به کارگیری موانع معرفی شده در این تحقیق، به رفع این موانع اهتمام ورزند.
واژه های کلیدی: فن آوری اطلاعات سلامت؛ ارتباطات از راه دور؛ مدیریت خدمات بهداشتی.
زبان:
فارسی
صفحات:
297 تا 305
لینک کوتاه:
magiran.com/p1454693 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!