مصرف رسانه های فراملی و سلامت تغذیه زنان: یک مطالعه بین نسلی

پیام:
چکیده:
مقدمه

توانایی های ذاتی وسایل ارتباط جمعی در جریان سازی های فرهنگی، تاثیر آن ها بر شیوه های رفتاری و سلیقه های عمومی و جایگاه آن ها به عنوان منبعی مسلط برای ارائه تصاویر ذهنی از نمودهای فرهنگی، غیرقابل انکار است. رسانه های فراملی به عنوان نمودی عینی از جهانی شدن چالش جدیدی را در زمینه های مختلف، پیش روی سیاستگذاران سلامت قرار داده است. لذا این مطالعه با هدف بررسی نقش رسانه های فراملی در سلامت تغذیه ای زنان انجام شده است.

روش بررسی

این مطالعه مقطعی است. ابزار سنجش پرسشنامه است. مطالعه در سال 92 خورشیدی در میان دختران 15 تا 34 ساله و مادران 35 تا 59 ساله آن ها در شهر شیراز انجام شد. حجم نمونه 618 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، انجام شد.

یافته ها

میانگین نمره عادت غذایی دختران 54/11 و برای مادران 86/8 است که موید گرایش بیشتر نسل دختران به عادت غذایی مدرن و ناسالم است. میانگین روزانه استفاده از اینترنت و ماهواره، به ترتیب 95/1 و 4/2 ساعت در نسل دختران و 17/0 و 66/2 ساعت در روز در نسل مادران است.

نتیجه گیری

نتایج تفاوت معنی دار عادات غذایی نسل دختران و مادرانشان را نشان می دهد. علاوه بر آن، موید تاثیر مستقیم مصرف رسانه های فراملی بر تغذیه ناسالم است (05/0< P value). از این رو زنان و دخترانی که بیشتر از رسانه های فراملی استفاده می کنند، بیشتر از سایرین تحت تاثیر غربی شدن و آمریکایی شدن قرار می گیرند و لذا فرهنگ و از جمله تغذیه به عنوان یکی از مصادیق عینی فرهنگ در میان آن ها انعطاف بیشتری برای تغییر دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
328 تا 337
لینک کوتاه:
magiran.com/p1454697 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!