کاربرد روش «تحلیل حالات و اثرات خطا» جهت بهبود جنبه های نرم افزاری و سخت افزاری سیستم اطلاعات بیمارستانی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
محیط های بیمارستانی از جمله محیط های کاری می باشند که ریسک وقوع اتفاقات با آثار منفی در آنها بالا می باشد. در مورد سیستم اطلاعات بیمارستانی(HIS) نیز باوجود ضرورت این سیستم و تمامی مزایا آن،تحقیقاتی وجود دارد که اثرات منفی کاربردهای تکنولوژی اطلاعات را در بخش مراقبت سلامت بر روی بیماران وکارکنان نشان می دهد. بنابراین، روش هایی برای پیش بینی ریسک تکنولوژی اطلاعات مراقبت سلامت از جمله HIS، به منظور کاهش نتایج ناخواسته، ضروری می باشد. جهت ارزیابی ریسک روش های مختلفی وجود دارد، که معتبرترین آنها متد FMEA - تحلیل حالات بالقوه خطا وتاثیرات آن - است.
روش بررسی
مطالعه حاضر توصیفی- چند مرحله ای و از نوع پژوهش های کاربردی می باشد. به کمک متدولوژی FMEA، 12حالت خطا در 9 فعالیت فهرست شده مربوط به بخش نرم افزار و سخت افزار HIS که به ترتیب شامل؛ برخی از فرایندهای موجود در HIS در بخش های پرستاری و همچنین حالات خطای موجود در خود واحد IT بیمارستان الزهرا(س) اصفهان شناسایی و فهرست شد.
یافته ها
از مجموع 12 حالت خطای مهم یافته شده 9 مورد مربوط به بخش نرم افزاری(6 خطا مربوط به درخواست آزمایش، 2 خطا در مورد درخواست دارویی و 1 خطا در مورد درخواست تجهیزات) و 3 خطا در مورد بخش سخت افزار این واحد بود. در فرایند درخواست آزمایش بیشترین عدد اولویت ریسک مربوط به فعالیت وارد کردن تشخیص اشتباه با امتیاز 245 است و کمترین عدد اولویت ریسک مربوط به اشتباه وارد کردن نام پرستار با امتیاز 24 می باشد. در فرایند درخواست دارو، اعداد اولویت ریسک مربوط به فعالیت های درخواست اضافه دارو و درخواست مجدد دارو (بطور مازاد) توسط افراد مختلف در شیفت های جداگانه، در امتیاز 36 برابر بود. در فرایند درخواست تجهیزات نیز مهم ترین خطای یافته شده درخواست اضافه تجهیزات بود که دارای عدد اولویت ریسک 300 بود.در بخش کامپیوتر، بیشترین عدد اولویت ریسک مربوط به آتش سوزی با امتیاز 60 بود و کمترین عدد اولویت ریسک مربوط به از دست رفتن اطلاعات با امتیاز 1 بود.
نتیجه گیری
مطابق با یافته های این پژوهش، روش آینده نگر FMEA برای شناسایی و اولویت بندی نقاط قابل بهبود فرآیندهای در حال اجرا در بخش HIS بیمارستان، از کارآیی و اثربخشی بالایی برخوردار است. با به کاربستن اقدامات پیشنهادی مناسب حاصل از به کارگیری این تکنیک، می توان تا حد زیادی ریسک های موجود در این بخش را کاهش داد و به بهبود عملکرد بیمارستان کمک کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
338 تا 346
لینک کوتاه:
magiran.com/p1454702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!