الگوی بیماری ها در ماه مبارک رمضان و مقایسه آن با ماه های مشابه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از عواملی که بر نوع و نحوه مراجعه به اورژانس تاثیر می گذارد، مناسبت ها و وقایع زمانی در طی سال است. ماه مبارک رمضان یکی از ایام مهم در جامعه اسلامی است. از نظر پزشکی، اغلب تحقیقات انجام گرفته بر روی تعداد معدودی از بیماری ها و تغییرات آزمایشگاهی یا بالینی مربوط به آنها در طی ماه مبارک بوده است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی الگوی بیماری های اورژانسی در مراجعه کنندگان به مرکز اورژانس بیمارستان بقیه الله (عج) در ماه رمضان و مقایسه آن با تغبیرات آن در ماه های قبل و بعد از این ماه طی سالهای 1387 تا 1391 بود.
روش
بر اساس متغیرهای ثبت شده در مدارک و پرونده های موجود در اورژانس، چک لیست کاملی تهیه شد. بر اساس روش سیستماتیک با مراجعه به بخش بایگانی پرونده ها، پرونده های مربوط به تاریخ های مورد نظر استخراج شده و اطلاعات آنها در چک لیست ها وارد شد. سپس اطلاعات به دست آمده وارد رایانه شده و با نرم افزار آماری SPSS ویرایش 18 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
در ماه شعبان علت اصلی مراجعه به اورژانس، مشکلات دستگاه گوارشی بود. در ماه مبارک رمضان علل دستگاه ادراری و تناسلی در راس علل قرار داشت و سپس به علت شکایاتی در اندام فوقانی و علل قلبی مراجعه کرده بودند. در ماه شوال علت اصلی مراجعه به اورژانس، وجود علامت در ریه بود. با انجام آنالیز آماری بین این تعداد متفاوت در شکایت اصلی مراجعات، اختلاف های مشاهده شده معنی دار نبود.
نتیجه گیری
بر اساس این تحقیق، الگوی بیماران مراجعه کننده به اورژانس در طول ماه مبارک رمضان با ماه های شعبان و شوال (حتی در دهکهای سه گانه درون هر ماه) مشابه یکدیگر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1456267 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!