بررسی دیدگاه دانشجویان مجرد درخصوص معیارهای ازدواج و انطباق آن با معیارهای قرآنی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
انتخاب همسر و ازدواج یکی ازعوامل موثردر سلامت روان و شیوه زندگی افراد محسوب می شود که نقش آن درکاهش نابسامانی های فردی و اجتماعی مشخص گردیده است. به منظور برنامه ریزی اصولی و بالابردن سطح آگاهی جوانان از معیارهای قرآنی و دینی، شناخت نظرات آنان ضروری است. این مطالعه به منظور تعیین معیارهای قرآنی و دینی ازدواج از دیدگاه دانشجویان مجرد دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شده است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از نمونه گیری تصادفی و با تعداد 360 دانشجوی پسر و دختر مجرد دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1392انجام گرفته است. ابزار پژوهشی پرسشنامه ای شامل مشخصات فردی، معیار ازدواج و علل کاهش ازدواج بود. معیارهای ازدواج در پنج سطح خیلی مهم، مهم، تا حدودی مهم، کم اهمیت و بسیار بی اهمیت و علل کاهش ازدواج هم در پنج سطح کاملا موافقم، موافقم، تا حدودی موافقم، مخالفم و کاملا مخالفم تعیین می شدند. یافته های حاصل به وسیله ی نرم افزارSPSS ویرایش 20 و ازطریق آمارتوصیفی و آزمون استنباطی مجذورکای دو مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته ها
در مطالعه حاضر 67.2 % دانشجویان دختر و در محدوده سنی 22-18 سال بودند. 75% دانشجویان در ترم 4-1 تحصیلی بودند. یافته ها حاکی از آن است که معیار داشتن صداقت (96.9 %) که یکی از توصیه های مهم قرآن به همه مسلمانان است از مهمترین معیارها بوده است. دیدگاه دانشجویان در مورد معیارهای رضایت والدین، مذهب مشترک، خوش اخلاقی، عدم ارتکاب به گناه همسر، نداشتن سابقه قضایی و کیفری که این معیارها هم در اسلام مورد تاکید است، در دو جنس رابطه معنی داری را نشان داد.
استنتاج
بر اساس یافته های حاصل از این پژوهش، معیارهای ازدواج دانشجویان بر اساس فرهنگ و مذهب حاکم بر جامعه می باشد. لذا جهت تامین سلامت دینی دانشجویان باید درصدد برنامه ریزی جدی تر برای نهادینه نمودن آن بود تا دانشجویان پسر و دختر با دید بهتر و نگرشی مثبت تری به سمت این سنت حسنه گام بردارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1456283 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!