بررسی و مقایسه برخی از ویژگی های اکوستیک صدا در بیماران مبتلا به فلج یک طرفه تارآواها، پولیپ تارآواها و افراد سالم

پیام:
چکیده:
هدف
فلج یک طرفه تارآواها و پولیپ، منجر به ناقرینگی تارآواها می شوند. هدف این مطالعه بررسی تغییرات احتمالی پارامترهای آکوستیکی در این اختلالات و مقایسه آن ها با داده های افراد سالم است.
روش بررسی
پژوهش حاضر مقطعی و توصیفی تحلیلی است. آزمودنی ها شامل 5 بیمار مبتلا به فلج یک طرفه تارآواها و 5 بیمار مبتلا به پولیپ بودند که به طور غیرتصادفی از میان مراجعه کنندگان به بیمارستان حضرت رسول اکرم تهران انتخاب شدند. 5 فرد سالم هم به عنوان گروه شاهد از نمونه های در دسترس با رعایت تناسب سن و جنس انتخاب شدند. نمونه صدای افراد در هنگام کشیده بیان کردن واکه /a/ و /i/ جمع آوری و جهت تحلیل به نرم افزار praat منتقل شد. نتایج با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های کروسکال والیس و من ویتنی استخراج شدند.
یافته ها
در واکه /a/ نسبت هارمونی به نویز (HNR) در هر دو گروه فلجی تارآواها (P= 0.006) و پولیپ (P=0.047) و هم چنین نسبت نویز به هارمونی (NHR) و jitter در گروه فلجی تارآواها با افراد سالم تفاوت معنادار داشت (P= 0.006). در واکه /i/ پارامتر jitter در هر دو گروه فلجی تارآواها (P= 0.006) و پولیپ (P=0.04) با افراد سالم تفاوت معنادار داشت. متغیر آشفتگی بسامد در واکه /i/ بین دو گروه بیمار دارای تفاوت معنادار بود (P=0.04).
نتیجه گیری
به نظر می رسد پارامترهای HNR، NHR و jitter در واکه /a/ و پارامترjitter در واکه /i/ برای ارزیابی آزمایشگاهی اختلالات مورد نظر و بررسی پیشرفت درمان، می توانند معتبرتر از سایر ویژگی ها باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1456805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!