معرفی بسته ارزیابی دست یابی واژگانی در زبان فارسی و بررسی روایی و پایایی آن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توانایی دستیابی واژگانی در برقراری ارتباط کلامی از اهمیت بالایی برخوردار است. اکثر آزمونهای واژه یابی در زبان فارسی، بر نامیدن در مواجهه ی بینایی متمرکز بوده است و سایر حیطه ها مانند روانی کلامی و گفتار پیوسته کمتر مورد مطالعه قرارگرفته است. هدف تحقیق حاضر، تهیه ی یک بسته ی ارزیابی دستیابی واژگانی روا و پایا جهت سنجش عملکرد افراد بزرگسال فارسی زبان می باشد.
روش بررسی
این پژوهش به صورت مقطعی تحلیلی انجام شد و در طی آن یک بسته ارزیابی در سه بخش نامیدن در مواجهه بینایی (50تصویر)، روانی کلامی(روانی واجی و معنایی) و تحلیل گفتار پیوسته (شامل تعیین سرعت گفتار، میزان کل واژگان، میزان واژگان محتوایی وتعداد اسامی و افعال) ارائه شد. جهت سنجش روایی محتوایی از نظر گروه کارشناسی 9 نفره استفاده شد. بررسی پایایی، از طریق باز آزمایی و محاسبه آلفای کرونباخ صورت گرفت.
یافته ها
ضریب روایی محتوی آزمون «دست یابی واژگان» حداقل 0/78 و آلفای کرونباخ آن 0/78 به دست آمد. نمرات باز آزمایی برای روانی کلامی واجی نیز 0/69(P-VALUE=0/04) و روانی کلامی معنایی 0/73 (P-VALUE=0/017) محاسبه شد. برای تمام آیتم های تحلیل گفتار پیوسته به جزسرعت گفتار، صریب همبستگی دوبار اجرای آزمون، بالای 0/70 به دست آمد (P-VALUE <0/05)
نتیجه گیری
با توجه به ضرایب روایی و پایایی به دست آمده، بسته ارزیابی «دست یابی واژگانی» قابلیت بررسی توانایی واژه یابی در سه حوزه ی نامیدن در مواجهه ی بینایی، روانی کلامی و تحلیل گفتار پیوسته را به طور همزمان دارا بوده و می تواند در تشخیص و همچنین پیگیری تغییرات متعاقب درمان در انواع اختلالات نامیدن به کار رود.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1456818 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!