بررسی عوامل مرتبط با رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی و عروقی کارکنان مرکز بهداشت استان خوزستان با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه بیماری های قلبی و عروقی علت اصلی ناتوانی و مرگ و میر در بسیاری از کشورها به شمار می رود، به طوری که بیش از 19 درصد جمعیت کشور مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند. لذا این مطالعه با هدف تعیین عوامل مرتبط با رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی و عروقی و با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی طراحی و اجرا شده است.
روش کار
در این مطالعه مقطعی تعداد 92 نفر از کارکنان مرکز بهداشت استان خوزستان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها از پرسشنامه طراحی شده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی که به صورت خود ایفا تکمیل گردید (78/0=α)، استخراج و برای تجزیه و تحلیل از آزمون های توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS-20 استفاده گردید.
یافته ها
میانگین سنی شرکت کننده ها 17/39 سال بود، که 3/54 آنها زن بودند. 8/72 درصد متاهل بوده و اکثر آنها (1/76 درصد) دارای تحصیلات دانشگاهی بودند. میانگین نمره حساسیت درک شده 7/1±54/13، شدت درک شده12/2±65/16، منافع درک شده 43/2±83/15، موانع درک شده 79/1±63/12 و رفتار پیشگیری کننده از بیماری های قلبی و عروقی 21/1±56/2 بود. در بین متغیرهای الگوی مورد بررسی، تنها همبستگی معنی داری بین سازه موانع درک شده با رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی و عروقی مشاهده گردید(05/0p<). در رگرسیون نیز مشخص شد که سن و موانع درک شده پیشگویی کننده مناسبی برای رفتار پیشگیری کننده از بیماری های قلبی و عروقی می باشند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده، با ارائه آموزش های لازم با تاکید بر کاهش موانع در انجام رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی و عروقی می توان شاهد بهبود عملکرد واحدها در خصوص این رفتارها بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
367 تا 377
لینک کوتاه:
magiran.com/p1457086 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!