بررسی خواص ضد باکتریایی عصاره متانولی بخش های مختلف جاشیر زاگرسی (Prangos crossoptera) و اثرات متقابل دارویی آن ها با آنتی بیوتیک ها

چکیده:
سابقه و هدف
کاهش کارایی آنتی بیوتیک ها به علت گسترش مقاومت های میکروبی طی سال های اخیر موجب رشد پژوهش های صورت گرفته در حوزه شناسایی و معرفی ترکیبات آنتی بیوتیکی جدید ویا افزاینده عملکرد آنتی بیوتیک ها شده است که در این بین ترکیبات گیاهی از جایگاه ویژه ای برخور دارند. هدف از این پژوهش بررسی خواص ضد باکتریایی عصاره متانولی بخش های مختلف جاشیر زاگرسی بر باکتری های پاتوژن و اثرات متقابل دارویی آن ها با آنتی بیوتیک ها می باشد.
مواد و روش ها
در این بررسی قابلیت ضد باکتریایی عصاره حاصل از بخش های مختلف جاشیر زاگرسی در غلظت های 3000-250 میکروگرم بر میلی لیتر با روش انتشار دیسک و ریز رقت سازی علیه پروتئوس میرابیلیس، پروتئوس ولگاریس، استرپتوکوکوس سوبرینوس و استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس مورد بررسی قرار گرفته است. حداقل غلظت مهارکنندگی و حداقل غلظت کشندگی مربوط به آن ها تعیین گردید. سپس اثرات متقابل دارویی عصاره ی موثرترین بخش بر 4 آنتی بیوتیک رایج مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که عصاره بخش های مختلف گیاه مذکور به ویژه عصاره مربوط به گل دارای اثرات ضد باکتریایی قابل توجهی بر باکتری های مورد مطالعه است. نتیجه بررسی اثرات متقابل با آنتی بیوتیک ها نیز نشان داد که عصاره مذکور موجب افزایش اثر پنی سیلین و آمپی سیلین شده اما اثر قابل توجهی بر عملکرد استرپتومایسین و جنتامایسین ندارد.
استنتاج
بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، عصاره متانولی گیاه جاشیر دارای خاصیت ضد باکتریایی قابل توجهی بوده و می تواند موجب افزایش عملکرد پنی سیلین و آمپی سیلین شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1458639 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!