مقایسه ویژگی های آنتروپومتریکی و انعطاف پذیری مفاصل اندام های فوقانی، تحتانی و ستون فقرات کارکنان ورزشکار و غیر ورزشکار نیروی انتظامی(مطالعه موردی استان گیلان)

پیام:
چکیده:
هدف
این پژوهش با هدف مقایسه ویژگی های آنتروپومتریکی و انعطاف پذیری مفاصل اندام های فوقانی، تحتانی و ستون فقرات کارکنان ورزشکار و غیرورزشکار نیروی انتظامی استان گیلان انجام شد.
روش تحقیق: به این منظور تعداد 180 نفر در قالب دو گروه 90 نفری ورزشکار و غیرورزشکار که هر گروه 90نفری به سه دسته 30 نفری کارکنان زیر 10سال خدمت، 11 تا 20 سال خدمت و 21 تا 30 سال خدمت به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. در انجام این پژوهش برای اندازه گیری ویژگی های آنتروپومتریکی کارکنان از متر نواری، ترازو و آنتروپومتر و برای اندازه گیری انعطاف پذیری مفاصل اندام برتر فوقانی، تحتانی و ستون فقرات گروه های آزمودنی از گونیامتر دستی استفاده گردید. به این ترتیب که هر اندازه گیری سه مرتبه تکرار و میانگین آنها لحاظ گردید. داده های آماری توسط روش های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (برای مقایسه هر یک از متغیرها بین دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار از آزمون استنباطی t مستقل و برای تفاوت بین متغیرها در سه رده سنی خدمتی از تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی) در سطح معنی داری (05/ 0> p) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر نشان داد که در مقایسه متغیرهای آنتروپومتری کارکنان ورزشکار و غیرورزشکار در محیط شکم و در ROM مفاصل، حرکت چرخش خارجی شانه، آبداکشن ران، پلانتارفلکشن مچ پا و اکستنشن ستون فقرات (05/ 0> p) تفاوت معنی داری مشاهده شد و در مقایسه متغیرهای آنتروپومتری در سه رده سن خدمتی، در عرض شانه، طول پا، طول ساق و محیط ران پا و در ROM مفاصل، حرکت اکستنشن شانه و چرخش خارجی شانه، آبداکشن ران، پلانتار فلکشن مچ پا (05/ 0> p) تفاوت معنی داری مشاهده شد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های پژوهش با افزایش سن و سابقه خدمت، انعطاف پذیری کاهش می یابد به نظر می رسد که استقامت عضلانی کم در ناحیه عضلات شکم و پشت و کاهش انعطاف پذیری ورزشکاران در ناحیه کمری، خطر ابتلا به کمردرد را افزایش می دهد و لزوم توجه بیشتر به برنامه های کششی افراد ورزشکار و غیرورزشکار با سن و سابقه خدمت بالا را جهت جلوگیری از کمر درد و سایر بیماری های قلبی، عروقی و... را مورد تاکید قرار می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1459695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!