تاثیر سه عصاره گیاه دارویی آویشن، سیر و زیره سیاه بر فراسنجه های خونی، عملکرد تولید، کیفیت تخم، قدرت جوجه درآوری

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
در حال حاضر در صنعت دام و طیور کشور، آنتی بیوتیک ها به عنوان پرکاربردترین افزودنی به منظور افزایش تولید در خوراک دام و طیور به کار می روند که با توجه به اثرات سوء ایجادشده در انسان از مصرف محصولات دامی که در تغذیه آنها از آنتی بیوتیک استفاده شده است، یافتن یک جایگزین مناسب برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که در این میان گیاهان دارویی به دلیل ماهیتشان می توانند به طور ویژه ای مورد توجه قرار گیرند.
هدف
هدف از این مطالعه یافتن یک افزودنی غذایی مناسب و بی ضرر برای افزایش کمیت و کیفیت تخم های تولیدی در طیور تخم گذار است.
روش کار
از طرحی کاملا تصادفی با 4 تیمار، 4 تکرار و 4 پرنده در هر واحد آزمایشی استفاده شد. عصاره های گیاهان دارویی به نسبت 1 به 1000 به آب آشامیدنی تیمارهای مربوطه اضافه گشت و آب آشامیدنی گروه شاهد بدون هیچ افزودنی در اختیار پرندگان قرار گرفت. مقدار و وزن تخم های تولیدی به صورت روزانه، مصرف خوراک به صورت هفتگی و کیفیت تخم های تولیدی و کلسترول زرده و قدرت جوجه درآوری و جمعیت باکتریایی روده در انتهای دوره آزمایشی بعد از هشت هفته اندازه گیری شد.
نتایج
تیمارهای گیاهان دارویی به طور کلی تاثیری بر کمیت و کیفیت تخم های تولیدی نسبت به تیمار شاهد نداشتند، ولی عصاره آویشن و سیر باعث کاهش کلسترول سرم و زرده در مقایسه با تیمار شاهد شدند. همچنین عصاره های گیاهان دارویی تاثیر معنی داری بر درصد جوجه درآوری بلدرچین های مولد نداشتند. گیاهان دارویی به طور معنی داری باعث کاهش جمعیت باکتریایی روده های بلدرچین های مولد شدند.
نتیجه گیری نهایی: عصاره گیاه دارویی سیر باعث بیشترین اثر کاهشی بر کلسترول سرم بلدرچین ها و زرده تخم های تولیدی و عصاره گیاه دارویی آویشن باعث بیشترین اثر کاهشی جمعیت باکتریایی شدند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
179 تا 187
لینک کوتاه:
magiran.com/p1460208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!