ارتباط قند خون پیش از آنژیوگرافی و نفروپاتی ناشی از ماده ی حاجب پس از آنژیوگرافی رگ های کرونر در نشانگان حاد کرونری

پیام:
چکیده:
مقدمه
آسیب حاد کلیوی ناشی از ماده حاجب(CI-AKI) یکی از عوارض آنژیوگرافی کرونر است زیرا تجویز ماده ی حاجب ممکن است سبب آسیب کلیوی شود که در بردارنده استرس اکسیداتیو، آسیب ناشی از رادیکال آزاد و اختلال کارکرد اندوتلیال می باشد. همه ی این فرآیند ها در زمینه ی هیپرگلیسمی نیز فعال می شوند. بنابراین، ممکن است ترکیبی از هیپرگلیسمی قبل از آنژیوگرافی و قرار گرفتن در معرض ماده ی حاجب به طور چشمگیر خطر CI-AKI را افزایش دهد.
هدف
بررسی آسیب حاد کلیوی ناشی از ماده حاجب پس از آنژیوگرافی در بیماران دیابتی و غیر دیابتی با نشانگان حاد کرونری مراجعه کننده به مرکز قلب حشمت
مواد و روش ها
همه ی بیمارانی که با تشخیص نشانگان حاد کرونر در بیمارستان بستری و مورد آنژیوگرافی عروق کرونر قرار گرفتند وارد مطالعه شدند. میزان سرمی کراتی نین و قند خون به همراه سایر آزمایش های معمول در مرحله حاد و 24 ساعت و 7 روز پس از آنژیوگرافی بررسی شدند.
نتایج
آنالیز چندگانه عوامل پیش بینی کننده ارتباط میزان قند خون پیش از آنژیوگرافی و نفروپاتی ناشی از ماده حاجب پس از آنژیوگرافی با کنترل متغیرهای مداخله گر و بیماری زمینه ای براساس مدل لوجستیک رگرسیون نشان داده شد که در بیماران دیابتی میزان قند خون قبل از آنژیوگرافی(p= 0/032) پیش بینی کننده نفروپاتی ناشی از ماده حاجب است.
نتیجه گیری
افزایش میزان قندخون قبل از آنژیوگرافی پیش بینی کننده نفروپاتی ناشی از تزریق ماده حاجب در افراد دیابتی تلقی شده پیشگیری از آسیب حاد کلیوی ناشی از ماده حاجب و مونیتور دقیق پس از آنژیوگرافی پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1460717 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!