تدوین و ارائه ی الگوی ارزیابی تهدیدات، آسیب پذیری و تحلیل خطر پذیری زیرساخت های حیاتی با تاکید بر پدافند غیرعامل

پیام:
چکیده:

ارزیابی تهدیدات و آسیب پذیری زیرساخت ها یکی از دغدغه های اصلی و همیشگی مسئولان حوزه امنیت در یک کشور است. این موضوع چنان مهم است که در بسیاری از موارد می تواند باعث کاهش چشمگیر آسیب پذیری ها شود یا پیامدهای یک تهدید را به حداقل ممکن کاهش دهد. در واقع، توصیف و ارزیابی تهدید و خطر پذیری در زیرساخت های ملی، چارچوبی برای تحلیل و مدیریت خطرات مرتبط با حملات احتمالی علیه زیرساخت های حیاتی است. آنچه در این مقاله به دنبال آن هستیم، عبارت است از دستیابی به یک الگوی مناسب ارزیابی تهدیدات، آسیب پذیری و تحلیل خطر پذیری مطابق با شرایط و وضعیت تهدید در کشور.
در واقع، این مقاله به دنبال ارائه ی چارچوبی برای ارزیابی صحیح و دقیق تهدیدات، آسیب پذیری و خطرپذیری زیرساخت های حیاتی کشور با ملاحظات پدافند غیرعامل است، چرا که بر اساس راهبردهای دشمنان خارجی به ویژه آمریکا زیرساخت های اساسی یک کشور به عنوان اولین اهداف در تهاجم محسوب می شوند. آنچه در این مجال به آن پرداخته می شود، رویکردی جستجوگرانه به منظور تدقیق معیارهای دفاع غیرعامل و تلاشی برای یافتن ابزار و امکاناتی برای تبدیل مفاهیم و توصیه های کیفی به ضابطه های کمی و قانونمند است. اگر دفاع غیرعامل به کارگیری اقدامات، تدابیر و تمهیداتی غیرمسلحانه به منظور مقابله با تهدیدات دشمن قلمداد شود، دو وجه این معادله، تهدید و تمهید در مرحله اول و چگونگی مقابله در مرحله بعدی باید مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1464254 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!