فراوانی آلودگی به کریپتوسپوریدیوم در کودکان مبتلا به اسهال مراجعه کننده به آزمایشگاه های تشخیص طبی شهرستان جهرم در سال 1393

پیام:
چکیده:
مقدمه
کریتوسپوریدیوم جزو پروتوزوئرهای کوکسیدیایی و عامل مهم اسهال در انسان به ویژه کودکان و حیوانات است. اگر چه گزارش هایی از شیوع آلودگی به کریپتوسپوریدیوم در چندین نقاط ایران موجود است؛ اما این انگل در آزمایش های معمول انگل شناسی مورد بررسی قرار نمی گیرد. لذا این مطالعه برای اولین بار با هدف تعیین فراوانی آلودگی به کریپتوسپوریدیوم در کودکان مبتلا به اسهال در شهرستان جهرم انجام شد.
روش کار
در این پژوهش، تعداد 106 نمونه مدفوع کودکان زیر 12 سال مبتلا به اسهال که طی سال 1393به آزمایشگاه های تشخیص طبی شهرستان جهرم مراجعه کرده بودند، از نظر آلودگی به تک یاخته کریپتوسپوریدیوم مورد بررسی قرار گرفت. نمونه ها ابتدا با روش فرمالین- اتر تغلیظ و پس از رنگ آمیزی اسید فاست اصلاح شده، توسط میکروسکوپ نوری مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
در این مطالعه 2 کودک (9/ 1%) مبتلا به کریپتوسپوریدیوزیس بودند که یک مورد مربوط به یک پسر 1 ساله و مورد دوم مربوط به یک دختر 3 ساله بود. بین میزان آلودگی به کریپتوسپوریدیوم با سن، جنس، استفاده از شیر مادر در کودکان زیر 2 سال، منطقه جغرافیایی، آب آشامیدنی ارتباط معنی داری دیده نشد.
نتیجه گیری
نتایج بدست آمده از این تحقیق وجود آلودگی به انگل کریپتوسپوریدیوم را برای اولین بار در کودکان شهرستان جهرم نشان می دهد. درصد بسیار پایین آلودگی به این انگل در کودکان مبتلا به اسهال در شهرستان جهرم حاکی از این است که این انگل هنوز به عنوان یک مشکل بهداشتی در این منطقه به حساب نمی اید.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1466314 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!